نمایشگاه لوله، اتصالات، شیرآلات بهداشتی، صنایع و خدمات وابسته در بهمن ماه امسال با هدف شناسایی فرصت ها و چالش های برگزاری این نمایشگاه به همراهی متخصصان بخش های مختلف مورد ارزیابی و در نهایت نتیجه گیری قرار گرفته و برگزار می شود.

میزگرد تخصصی نمایشگاه لوله اتصالات، شیرآلات بهداشتی، صنایع و خدمات وابسته (PIVEX ۲۰۲۴) که از ۲ تا ۵ بهمن ماه سال جاری برگزار می شود با هدف بررسی فرصت ها و چالش های این نمایشگاه از دید ذینفعان آن برگزار شد.

این نشست صبح هشتم آبان ماه با حضور حسین ناظم زاده رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و ساختمان، محمد رضا بهشتیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن، ناصر میرزایی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران، دکتر آبادی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی، فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات ونیلوفر عطار زاده مدیر شرکت نمایشگاهی تهران مجری برگزاری این نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشت نمایشگاه ساختمان به شدت مورد انتقاد انجمن ها و اتحادیه قرار گرفت و گلایه های بی شماری از نحوه برگزاری این نمایشگاه داشتند که از مهمترین آن ها می شود به عدم تخصیص عادلانه فضا به شمارکت کننده های حوزه ساختمان و همچنین مشکلات زیر ساختی نمایشگاه بین المللی تهران از جمله نبود امکانات رفاهی و سیست های برودتی آن اشاره کرد سپس با بررسی ابعاد مختلف تخصصی کردن نمایشگاه شیرآلات بهداشتی، لوله اتصلات و حمام سونا آشپزخانه را مفید فایده دانسته و متفقا از مجری برگزاری درخواست های متععدی در جهت برگزاری بی عیب و نقص آن داشتند.

باید انحصار فروش را از بخش دولتی خارج کنیم

محمد رضابهشتیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در این میزگرد گفت:ما در حدود ۳۰۰ تولید کننده داریم که مشکل اصلی اغلب آنها تهیه مواد اولیه است. از سوی دیگر ما در زمینه نقدینگی و بازار فروش نیز با چالش مواجه هستیم. به همین دلیل آنچه برای ما در زمینه برگزاری نمایشگاه حائز اهمیت است ایجاد بازار فروش برای خارج کردن انحصار فروش از بخش دولتی است. در شرایط کنونی شرکت ها شواف خوبی ندارند و به همین دلیل به سمت قراردادهای دولتی سوق پیدا می کنند.

وی ادامه داد:بخش دولتی نیز به دلیل مشکلاتی که دارد سرمایه های در گردش کارخانه ها را درگیر می کند و به همین دلیل تولیدکنندگان دچار چالش می شوند. در نتیجه ما می بایست در نمایشگاه آینده در زمینه صادرات اقدامات موثری انجام بدهیم تا شرایط برای افزایش صادرات شرکت های مختلف به وجود بیاید. چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد عدم تمیز جنس مرغوب از نامرغوب است که البته در صنایع دیگر نیز وجود دارد. به همین دلیل یکی از رسالت های مهمی که ما داریم این است که تولیدکنندگان خوب و بد را به مردم بشناسانیم.

حمایت از تولید تنها به حرف نیست

در بخش های مختلف رشد کرده ایم اما در زمینه برگزاری نمایشگاه ها عقب هستیم

دکتر آبادی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در این میزگرد گفت:نمایشگاه های هر کشوری ویترین حرفه ای در زمینه های تخصصی هستند. به همین دلیل هر چه ما این ویترین را بیشتر تزئین کنیم به توسعه صنعت و اقتصاد کشور کمک کرده ایم. نکته مهم در این زمینه این است که ما در بخش های دیگر رشد کرده ایم اما به صنعت نمایشگاهی توجه نشده و به همین دلیل در این زمینه با چالش های جدی مواجه هستیم. نکته دیگر اینکه در همه جای دنیا به فروش عمده تخفیف داده می شود در حالی که در کشور ما پول بیشتری گرفته می شود که این موضوع شامل انجمن ها و تشکل ها نیز می شود.

وی ادامه داد:موضوع دیگری که حائز اهمیت است این است که مسئولان جامعه مرتب از حمایت از تولید و تولیدکننده سخن می گویند در حالی که رشد تولید با حرف امکان پذیر نیست و نیازمند اراده جدی است. از سوی دیگر زمان نمایشگاه ها مناسب نیست و ساعت ۹ صبح که زمان آغاز نمایشگاه هاست بازدید کننده نمی تواند به موقع در نمایشگاه حضور پیدا کند و بهتر است مانند شهرستان ها که این چالش را به خوبی تشخیص داده اند زمان نمایشگاه ها به بعد از ظهر تا شب انتقال داده شود تا بازدیدکننده زمان بیشتر و مناسب تری برای بازدید از نمایشگاه در اختیار داشته باشد. همچنین نیاز است که مشاوران حرفه ای و مترجمان به خصوص مترجمان زبان انگلیسی و عربی در نمایشگاه ها حضور داشته باشند.

برگزاری نمایشگاه ها هر سال بدتر از سال گذشته بوده است

ناصر میرزایی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران نیز در این نشست گفت:در ایران به دلیل اینکه مدیران مربوطه از تخصص کافی برخوردار نیستند به صورت سلیقه ای با موضوعات مختلف برخورد می کنند و به همین دلیل فضای نمایشگاه را تنها با هدف کسب درآمد در اختیار شرکت های تولیدکننده قرار می دهند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی که به صورت اختصاصی فعالیت می کنند برای در اختیار گرفتن غرفه های نمایشگاه ها باید هزینه زیادی پرداخت کنند.

وی با اشاره به چالش های برگزاری نمایشگاه در ایران تصریح کرد: زمان و فضای نمایشگاه ها مناسب نیست و به همین دلیل اگر یک مهمان خارجی وارد نمایشگاه شود برای پذیرایی و بازدید مناسب از نمایشگاه با چالش های زیادی مواجه خواهد شد. شرایط به شکلی است که ما یک یا دو ماه قبل از نمایشگاه با مشکلات برگزاری

نمایشگاه دست و پنجه نرم می کنیم اما تا هفت یا هشت ماه با سردرد بعد از برگزاری نمایشگاه مواجه هستیم. متأسفانه وضعیت برگزاری نمایشگاه نیز هر سال بدتر از سال گذشته شده است. نکته دیگر اینکه برای دریافت سالن مناسب به ما عنوان می کنند شما در شرایطی می توانید سالن اختصاصی در اختیار داشته باشید که اسپانسر نمایشگاه شوید. سوال اینجاست که آیا می توان به زور اسپانسر نمایشگاه شد؟

میرزایی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی رستوران های نمایشگاه با مشکلات جدی مواجه هستند. از سوی دیگر زمان برگزاری نمایشگاه ها اغلب در اوج گرمای تابستان است که هنگامی که وارد نمایشگاه می شوید با گرمای زیاد و تهویه نامناسب مواجه می شوید. از سوی دیگر همهمه زیادی که در سالن برگزاری نمایشگاه ها وجود دارد اجازه نمی دهد بازدیدکننده و به خصوص بازدید کننده خارجی در یک فضای مناسب و دلپذیر از نمایشگاه بازدید کند. این اتفاقات باعث می شود که ما به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نکنیم.

نمایشگاه ها در ایران به کارناوال و سرگرمی تبدیل شده است

حسین ناظم زاده رئیس اتحادیه لوازم بهداشتی و ساختمان نیز در این میزگرد گفت:برگزاری نمایشگاه ها در ایران به کارناوال و سرگرمی تبدیل شده است. نکته دیگر این است که نمایشگاه های ساختمان به خوبی مدیریت نمی شود. شرایط به شکلی است که شرکت های مختلف بر سر فضای نمایشگاه با هم رقابت دارند و در نهایت برخی شرکت ها که تولیدات باکیفیتی نیز دارند به دلیل نداشتن بودجه کافی قید حضور در نمایشگاه را می زنند. واقعیت این است که برگزارکنندکان نمایشگاه به شرکت ها به عنوان یک کیسه پول نگاه می کنند. هدف برگزارکنندگان دریافت پول بیشتر است و به همین دلیل همه تلاش خود را انجام می دهد تا از شرکت ها پول بیشتری دریافت کند.

وی ادامه داد:در زمینه صادرات نیز باید عنوان کنم شرکت های خارجی که در نمایشگاه های ایران حضور پیدا می کنند بیشتر ویترین هستند و تأثیری در روند برگزاری نمایشگاه ها ندارند. اغلب نمایشگاه هایی که با عنوان بین المللی برگزار می شود داخلی است و کسانی که به عنوان مهمان خارجی معرفی می شوند که اغلب نیز از کشورهایی مانند ترکیه، عراق، ارمنستان و... است حالت صوری دارد و تأثیری در روند برگزاری نمایشگاه ها ندارند. در شرایط کنونی هزینه هر متر نمایشگاه برای شرکت های خارجی در حدود ۳۵۲ یورو است که یک شرکت با کیفیت وارد کننده توانایی پرداخت چنین هزینه ای را ندارد و به همین دلیل در نمایشگاه حضور پیدا نمی کند و رقابت از بین می رود ...

ناظم زاده تصریح کرد:به همین دلیل ما در اوایل دی ماه به دنبال برگزاری نمایشگاهی به صورت تخصصی در بوستان گفت وگو هستیم که همه تولیدکنندگان بتوانند در آن حضور پیدا کنند و هدف اصلی دریافت پول از تولیدکنندگان نباشد. به همین دلیل از شرکت های مختلف که فعالیت های موثری در این زمینه دارند دعوت کرده ایم که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

رشد قارچ گونه تولیدکنندگان زیرپله ای تیشه به ریشه این صنعت زده است

فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در نشست تخصصی «ایفنا» گفت:شرکت های مختلف برای دیده شدن و شواف به فضای نمایشگاهی می آیند که در این دیده شدن نمی توان سره را از ناسره جدا کرد. چه بسا در چنین شرایطی تولیدکنندگان زیرپله ای نیز با وجهه ای عامه پسند در این نمایشگاه ها حضور پیدا می کنند. در این شرایط نقش انجمن ها برای کمک به تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان برای شناخت سره از ناسره پررنگ می شود. در این زمینه هرچه انجمن ها بیشتر شناخته شوند به همان میزان از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود. به همین دلیل فرهنگ سازی در این زمینه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد:هدف دیگر ما کمک انجمن به مصرف کننده برای تولید کننده خوب از بد با ارائه مستندات است. یکی از اقداماتی که ما در انجمن انجام می دهیم ارزیابی، انطباق و نمونه برداری از بازار است. این رویکرد در دستور ما قرار دارد با این وجود نمی توان همه بازار را پوشش داد؛ به همین دلیل نمایشگاه فضای مناسبی است که ما بتوانیم تولیدکنندگان محصولات با کیفیت را به مشتریان بشناسانیم. انجمن ها باید از طرف دولت حمایت شود و اعتبارات بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد. ما به دنبال این هستیم که رشد قارچ گونه تولید کنندگان بی کیفیت تیشه به ریشه این صنعت نزند. اتفاقی که متأسفانه در حال رخ دادن است.

خرمیان تصریح کرد:واقعیت این است که برخی چالش های نمایشگاهی با مدیریت خاصی رخ می دهد و اتفاقی نیست. بی عدالتی و عدم شفافیت در برخی نمایشگاه بروز ظهور بیرونی داشته که نمونه بارز آن نمایشگاه ساختمانی بود که در تابستان امسال برگزار شد. در واگذاری غرفه ها به شرکت های مختلف در نمایشگاه ساختمان و ایران پلاست هیچ گونه شفافیتی وجود نداشت.

در ادامه مجری برگزاری این نمایشگاه گفت : شرکت نمایشگاهی تهران ۲۲ سال سابقه برگزاری نمایشگاه های مختلف را داشته و در پایه گذاری و تخصصی کردن نمایشگاه هایی همچون درب و پنجره و تجهیزات حمام سونا آشپزخانه و همچنین نمایشگاه گردشگری بسیار موفق عمل کرده از همین رو سازمان توسعه تجارت این شرکت را برای برگزاری نمایشگاه تخصصی لوله اتصالات، شیر آلات بهداشتی و صنایع و خدمات وابسته انتخاب کرده است و طبیعتا با جمع شدن این سه بخش مهم حوزه ساختمان در منار یکدیگر که برای اولین بار صورت می گیرد می تواند بسیاری از نارضایتی ها را کاهش داده و باعث تقویت این بخش های صنفی شود. نیلوفر عطار زاده تصریح کرد ما بع عنوان مجری برگزاری بازوی اجرایی تشکل های ذینف خواهیم بود و با یک ارتباط دو سویه و سازنده گام های مثبیت بر خواهیم داشت.

لازم به ذکر است در پایان این میزگرد توافق شد اعضای حاضر در این میزگرد شورای سیاست گذاری برگزاری نمایشگاه لوله، اتصالات، شیرآلات بهداشتی، صنایع و خدمات وابسته که قرار است در بهمن ماه امسال برگزار شود را تشکیل بدهند تا فرصت ها و چالش های برگزاری این نمایشگاه با همراهی متخصصان بخش های مختلف مورد ارزیابی و در نهایت نتیجه گیری برسد.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.