شهرکرد-ایرنا- چه کسی می‌داند شاید یکی از همین دانش‌آموزان روزی نخبه علمی شود یا بتواند رتبه خوبی برای ورود به دانشگاه را بدست آورد، اما فاصله گرفتن از درس و مشق آنها را از رسیدن به این رویا دور کرده است.

تحقق عدالت آموزشی به عنوان یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که همه دانش‌آموزان در یک فرصت برابر بتوانند از ظرفیت آموزشی بهره‌مند شوند و و در راستای محقق شدن عدالت آموزشی خیرین این استان برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی به مدرسه و کلاس درس پای کار آمدند.

به گزارش ایرنا، اواخر مرداماه سالجاری با تلاش خیرین چهارمحال و بختیاری در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال‌تحصیلی جدید، اعضای مجمع خیران حامی کودکان بازمانده از تحصیل کمر همت بستند تا به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل بپردازند و زمینه حضور این کودکان در مدرسه را فراهم کنند.

در این مجمع که برای بازگرداندن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از ۲۶ مردادماه سالجاری فعال شد، ۱۱ نفر از اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز، معلمان و فعالان فرهنگی و اجتماعی بنیادها و نهادهای حمایتی استان همکاری دارند تا زمینه را برای پوشش کامل دوره آموزشی برای دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان نیازمند و بازمانده از تحصیل فراهم کنند.

با توجه به اینکه کودکان بازمانده از تحصیل یکی از خلاءهای تحقق عدالت آموزشی است، خبرنگار ایرنا مرکز شهرکرد با "یاسر خسروی" رییس مجمع خیران حامی کودکان بازمانده از تحصیل و معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری مصاحبه ای انجام داده است.

رییس مجمع خیران حامی کودکان بازمانده از تحصیل چهارمحال و بختیاری گفت: این مجمع از ۲۶ مردادماه امسال با هدف شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل با اولویت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و فراهم کردن زمینه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دوره‌های مختلف تحصیلی فعال شده است.

یاسر خسروی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طرح شهید محمودوند برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل فعال شده است، افزود: در سال تحصیلی جدید در استان ۷۴۰ کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی جدید ثبت شده‌اند که تاکنون ۱۲۰ نفر از این کودکان شناسایی نشده است.

به گفته‌ وی، در این طرح با همکاری مدیران و اعضای مجمع نسبت به ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و والدین آنها اقداماتی انجام شده و دلایل ترک تحصیل این کودکان مشخص شده است تا بتوان با برنامه‌ریزی مدون زمینه ادامه تحصیل این کودکان فراهم شود.

وی اظهار داشت: از جامعه آماری ۷۴۰ کودک بازمانده از تحصیل در ابتدای سال تحصیلی جاری ۴۰ کودک با پیگیری و حمایت خیرین و نهادهای حمایتی به چرخه علم‌آموزی و تعلیم و تربیت بازگردانده شدند.

خسروی با اشاره به اینکه آمار بازماندگان تحصیل در ایام شیوع کرونا بیشتر بود، افزود: در سال تحصیلی گذشته ۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و امسال ۷۴۰ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در سامانه شهیدمحمودوند ثبت شد که بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده از کودکان دارای مشکلات و نیازهای خاص (کودکان مدارس استثنایی) بودند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۲۰ نفر از کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی نشده‌اند، اظهار داشت: برای شناسایی این کودکان از ظرفیت تمام دستگاه‌ها به خصوص شهرداری شهرکرد استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: ۹ نفر از کودکان شناسایی شده دارای وضعیت مالی بسیار ضعیف بودند که از ظرفیت خیرین و نهادهای حمایتی برای تامین این خانواده‌ها استفاده خواهد شد و باید برای جذب این کودکان همه ظرفیت معلمان خَیر برای آموزش بیشتر این کودکان و تامین سرویس، نوشت افزار و لباس استفاده کرد.

به گفته خسروی، تعدادی از کودکان مهاجرت به استان‌های دیگر خارج از کشور داشتند و در سامانه ثبت هستند، کوچکی جثه، ممانعت خانواده‌ها از حضور کودکان در مدرسه، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی، اشتباه در ثبت مشخصات شناسنامه‌ای و معلولیت از دیگر مشکلاتی است که مانع حضور این کودکان در مدرسه شده است.

وی اظهار داشت: ۲۸۳ نفر از این کودکان دارای نیازهای خاص هستند که برای جذب این کودکان با اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان رایزنی شده است.

خسروی با اشاره به اینکه ۳۲ کودک به دلیل طلاق و بدسرپرستی به مدرسه نرفتند، گفت: برای رفع مشکل این کودکان و تعیین تکلیف وضعیت آنها با دادگستری استان نامه‌نگاری شده است که مشکل آنها رسیدگی رفع شود.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۹۴ هزار دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.