اراک - ایرنا - مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به عملکرد سازمان استاندارد کشور گفت: نگاه زینتی به استاندارد در این سازمان از بین رفته‌ و اقدامات کارشناسی با اهداف مختلف جایگزین آن شده است.

به گزارش ایرنا، مجید آقابابایی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان ملی استاندارد ایران در اراک، افزود: استاندارد سازی در کشور باید یک موضوع فرآیندی داشته باشد و نگاه زینتی در استاندارد از بین رفته و روشی که رئیس سازمان و دولت تاکید می‌کنند روش راهیابی بوده و سلبی نیست.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد با زندگی مردم ارتباط مستقیم داشته و برخی موضوعات از جمله در حوزه خودرو مورد تایید مردم نیست.

مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به عملکرد سازمان استاندارد کشور گفت: مردم در حوزه خودرو حساس هستند و از سازمان استاندارد این مطالبه را دارند که استانداردهای لازم در این زمینه رعایت شود.

آقابابایی افزود: سازمان استاندارد بر لبه موضوعاتی ایستاده که مصرف کننده و تولیدکننده در هر طرف فشارهایی را وارد می کنند.

شعار سازمان استاندارد مردمی محور است

وی ادامه داد: شعار دولت و سازمان استاندارد مردمی محور بوده و هرکجا مورد نیاز مردم است استاندارد باید در آن حوزه ورود کند.

مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به عملکرد سازمان استاندارد کشور گفت: اعمال استاندارد کاهش هزینه تولید و تولید کالاهای با کیفیت حفظ سرمایه‌های ملی را به همراه دارد.

آقابابایی خاطر نشان کرد: نگاه پژوهشی از الزامات تولید محصولات با کیفیت بوده و نگاه به دانش روز زمینه ساز تولید کالاهای با کیفیت است.

وی ادامه داد: روش و راهبرد سازمان استاندارد اعمال قانون و حرکت در راستای توسعه کشور و استان است و افزایش رضایتمندی در بین مردم از شعارهای دولت و سازمان استاندارد ایران نیست.

مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به عملکرد سازمان استاندارد کشور گفت: استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن استان خاص کشور است و کمک به جهش تولید و توسعه واحدهای صنعتی از برنامه‌های اولویت دار سازمان استاندارد است.

آقا بابایی اظهار کرد: نگاه سازمان ملی استاندارد نگاه تحولی بوده و قانون این سازمان از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون باید پوس اندازی کرده و هر روز این سازمان با روز بعد متفاوت است.

وی ادامه داد: شعار سازمان استاندارد شعار تحول‌محور است و روش‌ها و اقدامات این سازمان بر اساس دانش روز طراحی و اجرا می‌شود.

مشاور و مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به عملکرد سازمان استاندارد کشور گفت: اقدامات سازمان استاندارد با روند زندگی مردم و جامعه ارتباط مستقیم دارد و با جان و مال مردم در ارتباط است.

آقا بابایی افزود: سازمان استاندارد تخصصی‌ترین سازمان کشور است و اقدامات این سازمان فراتر از حوزه دولت و مربوط به تمام قوا است.

وی افزود: سازمان استاندارد بر لبه دانش قرار داشته و اگر در لبه دانش خود را به روز نکند عقب می‌افتد.

آقابابایی گفت: استانداردی که در راستای توسعه و پیشرفت کشور و استان نباشد مانع تولید است و در صورتی که بر مبنای علم روز حرکت نکند عقب می‌ماند.

وی ادامه داد: اکنون هوش مصنوعی به فکر و دانشگاه‌های کشور هجوم آورده و نیاز است پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم در این حوزه انجام شود.

فعالیت سازمان ملی استانداری باید فراتر از محدوده کنونی باشد

معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: فعالیت سازمان استاندارد نباید تنها در تولید کالاها و خدمات خلاصه شود، بلکه باید در حوزه‌های مختلف ورود جدی داشته باشد.

حسن میرزاخانی افزود: در گذشته نگاه به استاندارد پلیسی و مچ گیری بود و اکنون به موضوع استانداردسازی و تولید کالاهای با کیفیت تغییر کرده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال و نقش موثر صادرات در توسعه همه‌جانبه کشور، باید سازمان استاندارد دامنه نظارت خود را با هدف کیفی‌سازی تولیدات گسترش دهد.

میرزاخانی افزود: در حوزه تولیدات دانش بنیان کشور و استان مرکزی استاندارد تدوین شده وجود ندارد و استاندارد از تولیدات دانش بنیان عقب بوده و نیاز است همزمان با تولیدات دانش بنیان استاندارد آن نیز تدوین شود.

وی ادامه داد: احیای نان کامل در استان مرکزی از سال گذشته آغاز شد و اکنون نان کامل در ۱۰۰ نانوایی استان تولید می شود.

معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: تنها کارخانه تولید آرد کامل کشور در این استان فعال است و باید استانداردهای لازم برای تولید آرد کامل در راستای حفاظت از سلامت مردم حامعه تدوین شود.

میرزاخانی افزود: استان مرکزی از آمادگی کامل برای ارایه تجهیزات تولید نان کامل به دیگر استان‌ها برخوردار است.

وی افزود: اداره کل استاندارد استان مرکزی از جمله دستگاه‌های مورد حمایت استانداری است و در زمینه تولید تاکید بر اجرای استانداردها است.

معاون امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: استاندارد باید در جهت تسریع در تولیدات باکیفیت حرکت کند و نباید در این زمینه مشکلی بر سر راه تولید ایجاد شود.

استاندارد مردمی شعار سازمان ملی استاندارد در سال جاری

مدیرکل استاندارد استان مرکزی در این آیین گفت: شعار امسال روز استاندارد ، استاندارد مردمی اطمینان بخش و امید آفرین بود.

سیدسعید میرنظامی افزود: سازمان استاندارد به عنوان تنها مرجع صدور نشان حلال بوده و تا کنون ۱۲۷ پروانه حلال در اداره کل استاندارد استان مرکزی صادر شده‌ است.

وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای تولیدی استان مرکزی موفق به کسب جایزه ملی کیفیت در سطح کشور شدند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی خاطر نشان کرد: در حوزه خدمات قانون ۱۷ تقویت توسعه استاندارد نیز اداره کل استاندارد استان دستاوردهای خوبی داشته‌ است.

میرنظامی گفت: نمونه‌بردای از آب شرب شهری و بازرسی از مصنوعات گرانبها از جمله اقداماتی است که اداره کل استاندارد در این حوزه حضور جدی داشته‌ است.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص استان و آلودگی هوای اراک اداره کل استاندارد استان در الزامات زیست محیطی حضور یافته و بازرسی از شرکت‌هایی که شک آلودگی در آنها وجود دارد در دستور کار قرار دارد.

میرنظامی افزود: بر این اساس بازرسی از ایرالکو، شرکت املاح معدنی و نیروگاه شازند برنامه‌ریزی و اکنون بازرسی ایرالکو انجام و بازرسی از ۲ شرکت دیگر نیز تا پایان سال انجام می شود.

وی افزود: اجرای قانون پاک از جمله شعارهای دولت بوده و ظرف مدت سه سال واحدهایی که فرآورده‌های نفتی تولید می کردند باید نسبت به استاندارد سازی این محصولات اقدام کنند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی ادامه داد: پالایشگاه شازند به عنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین کشور در این استان قرار دارد و اداره کل استاندارد در این حوزه ورود پیدا کرده و امروز با حضور مسئولان پروانه کاربرد علامت استاندارد برای بنزین این پالایشگاه به عنوان نخستین پالایشگاه کشور صادر می‌شود.

استاندارد زمینه‌ساز تولیدات با کیفیت

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در این آیین گفت: در تولیدات اگر استاندارد سازی نباشد نمی توان اهدافی که در کشور مشخص شده محقق شود.

نوربخش عسکری افزود: در جایی که رشد بهره وری مورد توجه قرار گیرد باید به استاندارد سازی توجه شده و در تولیدات صنعتی و بهداشتی باید استاندارد رعایت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی افزود: رویکرد مدیریتی در استاندارد با سایر سازمان ها متفاوت بوده و در سازمان برنامه و بودجه نگاه به استاندارد متفاوت است.

وی ادامه داد: استاندارد دنیا در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در حال تغییر است و باید همراه این تغییرات استانداردهای آن تدوین شود.

عسگری گفت: هوش مصنوعی وارد زندگی شده و خیلی کشورها وزیر هوش مصنوعی دارند و ما در این حوزه ورود پیدا نکردیم و نیاز است در این زمینه توجه شود.

در پایان این آیین از شرکت‌های تولیدی برتر استان در حوزه رعایت استاندارد تقدیر شد.