به گزارش خبرنگار ایرنا، صیادان سواحل مکران می گویند برخی کشورهای همسایه در همین نواحی دریایی با موتورهای جفت ۲۰۰ اسب بخار و برخیها با موتورهایی با قدرت بالاتر در حال صید ماهی هستند و حتی بعضا به محدوده آبهای ایران می آیند و برای صید ماهی آزاد هستند اما صیادان ایرانی سواحل مکران تنها مجاز به استفاده از موتور ۵۵ اسب بخار استفاده کنند که این شرایط کار را برای آنها قدری سخت تر می کند.
این صیادان می گویند: با استفاده از موتورهای ۵۵، قایق نمیتواند برای صید رایج دنیا به روش «پرساین» همراه با ۱۰ نفر جاشو، ملوان و چندصد کیلوماهی و سوخت بنزین و تورهای نخی به وزن ۲ تُن را حمل کند و بارها اتفاق می افتد که صید ماهی انجام می شود اما به دلیل مسافت طولانی کیفیت خود را از دست می دهد و بعضا خراب می شود؛ آنها مجبورند ماهی را به دریا بریزند.
سوال صیادان بلوچ این است چرا صیادان سایر کشورها حق دارند با قدرت موتور ۴۰۰ و ۶۰۰ اسب بخار بیایند در آبهای محدوده ایران کار صید را انجام دهند اما آنها با تحمل هزاران مشکل و رنج از این سفره بیکران دریای عمان محروم باشند.
صیادان با رد برخی بهانهها در خصوص لزوم حفظ ذخایر این نکته را عنوان می کنند که ما برای صید به آبهای دور ۴۰ تا ۶۰ مایلی میرویم و اگر صید نکنیم همین ماهیها که دائم در حال مهاجرت هستند را صیادان سایر کشورهای دیگر صید میکنند، پس حفظ ذخایر عملا معنی ندارد چرا که محدوده هر کشور ۱۲ مایل دریایی(هر مایل ۱۸۵۲ متر است) است و صیادان چند برابر این محدوده را برای انجام صید طی می کنند و به نظر می رسد این موضوع ارتباطی به حفظ ذخایر نداشته باشد.
اهالی منطقه می گویند قایق برخی صیادان بیش از ۲ ماه است که توقیف شده و این مانعی برای کسب روزی حلال و استفاده از نعمات دریاست و رفته رفته باعث می شود افراد زیادی بیکار شوند؛ حالا این قشر محروم، از مسئولان درخواست دارند که یک بازه زمانی کوتاه، به شکلی عادلانه مشکلات و مسائل را پیگیری کنند تا راه برای رونق اشتغال در منطقه برای آنان هموار و کسب روزی آسانتر شود.