به گزارش ایرنا، عطاء اله اکبری در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از عملیات ساخت بزرگراه در محورهای زاهدان- زابل و زاهدان- بیرجند با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان افزود: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
عطاء اله اکبری ادامه داد: در این راستا با پیگیریهای این ادارهکل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهرهبرداری رسیده است.
وی با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ کیلومتر مسیر زابل ـ زاهدان تاکنون ۱۴۹ کیلومتر آن ۲ بانده شده است، افزود: این اداره بنا دارد در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز بیشاز پنج هزار میلیاد ریال ۲۰ کیلومتر بزرگراه را به همراه پل شیله در این محور پرتردد و ترانزیتی استان تا پایان سالجاری به بهرهبرداری برساند.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع با توجه به نقش مهم بزرگراه زابل- زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این ادارهکل با بهکارگیری همه ظرفیتهای استانی و ملی تلاش دارد تا حدود ۲ سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.
اکبری با اشاره به ساخت بزرگراه در محور زاهدان- بیرجند گفت: در سه سال اخیر ۳۳ کیلومتر بزرگراه در این محور مهم و پر تردد استان با اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
وی تاکید کرد: در مجموع این اداره کل تسریع در تکمیل طرحهای راهسازی شمال استان را با وجود مشکلات متعدد نظیربدهی کلان مالی در قالب ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیشاز 25 هزار میلیارد ریال و ۱۱ کارگاه راهسازی و همچنین پل شیله و تقاطع غیر هم سطح در مسیر زابل- میلک در دستور کار قرار داده است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این ادارهکل توسعه بزرگراهی تمامی راههای شریانی شمال استان است و هر سال میتوانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراههای سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.
به گزارش ایرنا دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینههای تجارت و از مزیتهای نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب میشود، وجود راه مناسب میتواند تولید کنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه گذاران را به مناطق مختلف به ویژه مناطقی که از ظرفیتهای فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی میشود.
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بینالمللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراهها تامین خواهد شد.
در سالهای نه چندان دور سیستان و بلوچستان دارای شبکهای عقب افتاده و محروم از راههای مواصلاتی توسعه یافته بود که این امر با وجود ظرفیتهای اقتصادی مهم در این استان نظیر برخوداری از تنها بندر اقیانویسی ایران و مرزهای طولانی سبب شده بود جایگاه استان در اقتصاد و تجاری و بازرگانی کشور ضعیف باشد.
آنچه در چهار سال اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راهسازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است.