همدان- ایرنا- جشنواره فرش دستباف مهربان روز پنجشنبه در شهر شیرین سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این آیین با اشاره به اهمیت فرش دستباف گفت: این هنر صنعت جای فراوانی برای توسعه دارد و می تواند حلقه واصل اقتصاد و خانواده باشد. 

وی با بیان اینکه همدان قابلیت های بی نظیر در عرصه فرش دستباف دارد تاکید کرد: برای رونق این محصول ارزشمند نیازمند گفتمان مشترک بین دولت و مجلس و بخش خصوصی هستیم.

شانیان در ادامه از بروزرسانی ۱۰۰ طرح از طرحهای فرش دستباف استان همدان خبر  داد و افزود: این روند برای احیای فرش همدان در اداره کل صمت استان همدان ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به حمایت های استاندار  و سایر مسئولان استانی در توسعه صنعت نساجی در استان و استعداد و ظرفیت های شهرستان کبودراهنگ در زمینه تولید پوشاک گفت: این شهرستان قطب نساجی غرب کشور بوده و شیرین سو در حوزه فرش پایلوت سنتی و صنعتی آن است. 

شانیان از رشد ۲ برابری تسهیلات در اداره کل صمت استان خبر داد و افزود: این مهم در سایه وفاق و همدلی بین مسئولان جهت تقویت مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد صورت گرفته است. 

وی ادامه داد : این جشنواره در راستای معرفی برند اصیل فرش مهربان برگزار شده و پذیرای مردم است.

شانیان افزود: در این جشنواره مردم علاوه بر تماشای گونه‌های مختلف فرش مهربان می‌توانند فرش مورد علاقه خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در این رویداد فرش مهربان با نقشه‌های متفاوت در قالب ۱۰ غرفه به نمایش در آمده است افزود: تعداد ۶ غرفه نیز به سایر نقشه‌های فرش دستباف کبودرآهنگ اختصاص دارد.

شانیان، طول عمر بیشتر، رنگ آمیزی گیاهی و سنتی و شفافیت و پایداری رنگ را از مزایای فرش مهربان دانست و گفت: مواد اولیه فرش مهربان از این همین منطقه تهیه می‌شود و لچک ترنج، اسلیمی، شاخ گاوی، درختی، کف ساده و حاج خانمی از نقشه‌های معروف فرش مهربان هستند.

فرش مهربان یکی از برندهای معروف فرش استان همدان در منطقه کبودرآهنگ است.

به گزارش ایرنا، مهربان از دهستان‌های بخش کبودرآهنگ که از ۴۰ روستا تشکیل شده‌ است و فرش منطقه مهربان، متاثر از حضور دو گروه ترک‌نشین و کردنشین (بیجار) قرار گرفته و بافت محکم و غالبا ۲ پود دارد در حالیکه فرش مناطق ترک‌نشین کیفیت عمومی فرش‌های روستاهای همدان را داشته و غالبا درشت‌باف و در برخی موارد یک پود دارد.