علی رستمی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش های ارائه شده در زمینه ترویج بر اساس سیاست ها و برنامه های روز وزارتخانه، نیازهای واحدهای تخصصی و برنامه آموزشی ترویج، تشخیص و انجام می شود.
وی ادامه داد: مجموعه نیازهای کارشناسان کشاورزی و بهره وران نیازسنجی شده و با تعامل واحدهای تخصصی و همچنین نیاز واحدها اطلاعات مربوط به روز شده و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
رستمی یادآور شد: در ستاد ترویج استان برنامه آموزشی و ترویجی هر شهرستان مشخص و در قالب برنامه ریزی آموزشی برای کارشناسان و بهره وران ارائه می شود.
وی از دیگر وظایف مدیریت ترویج کشاورزی همدان را انتقال مطالب و مفاهیم جدید، بروز و علمی از یافته های تحقیقاتی و دانشگاهی به جامعه بهره بردار عنوان کرد که به تولید بالاتر و محصولات بیشتر و کیفی تر دست پیدا کنند و فاصله بین خود و رکوردهای کشاورزان نمونه را با میانگین عملکرد استانی کشاورزان با برنامه ریزی آموزشی ترویجی کم کنیم.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مهمترین روش های آموزشی را روش های گروهی، کلاس آموزشی، بازدید ترویجی و آموزش انفرادی عنوان کرد که یافته های تحقیقاتی را در قالب روز مزرعه و هفته مزارع به کشاورزان منتقل می کنند.
وی افزود: بیشترین موضوعات و محورهای کشاورزی که در مدیریت ترویج به آنها پرداخته می شود عبارتند از تولیدات گیاهی، محصولات زراعی، گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند، ذرت، علوفه، حبوبات، دانه های روغنی، کلزا، کاملینا و آفتابگردان، گردو، انگور، گیاهان دارویی (زعفران، رازیانه، گیشنیز، گل محمدی ) قارچ ها، گلخانه ها، دام سبک و سنگین، طیور، زنبور عسل، شترمرغ، صنایع تبدیلی و تکمیلی، امور اراضی و شیلات است.
رستمی در ادامه گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها سطح کشت و آیش از برنامه های در دست اقدام است که بر مبنای آن از آیش به سمت کشت علوفه، دانه روغنی است که در این زمینه ۲۵ شرکت مشاوره ای و خصوصی در این زمینه و در بخش آموزش و ترویج به کار گرفته می شود.
وی تاکید کرد: مدیریت ترویج به شکل انبوه از رسانه های ترویجی استفاده می کند از جمله مزرعه سبز در صداوسیما، و همچنین استودیو شبکه برکت که با همراهی متخصص آخرین یافته های تحقیقاتی برای کارشناسان و کشاورزان به نمایش در می آید.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی همدان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ به مدت ۵۱۲ دقیقه برنامه تخصصی کشاورزی در مزرعه سبز و ۴۰۳ ساعت نیز از طریق استودیو شبکه برکت با موضوعات زراعت، الگوی کشت، کشت کم آب بر، غلات آبی و دیم و دام سبک و سنگین آموزش داده شده است.
رستمی با اشاره به اینکه یکی دیگر از وظایف مدیریت ترویج، تهیه فیلم مستند آموزشی، کلیپ و میان برنامه است، یادآور شد: انجام کارهای نوشتاری در قالب پوستر، چاپ بنر و همچنین چاپ یکصد جلد ویژه نامه کشاورزی از کشاورزان نمونه و تجلیل شده از دیگر برنامه های این مدیریت است.
وی افزود: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برنامه جهش تولید در دیمزارها را اجرا می کنیم و در این مسیر از بسیج سازندگی و بسیج مهندسین و همچنین بخش خصوصی استفاده و با ارائه دوره های مهارتی آموزشی گواهی مهارت به کشاورزان تحویل می شود.
وی درباره اشکال متفاوت ترویج اصول و فنون تخصصی کشاورزی ادامه داد: در مدیریت ترویج ۱۳۴ سازه ترویجی وجود دارند که هدف آن ایجاد فضا و بستر آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان است که در قالب سایت های الگویی ۵۱ مورد، کانون های یادگیری ۳۷ مورد و واحد نمایشی ۴۶ مورد در امسال انجام شده است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی همدان یادآور شد: کانون های یادگیری در واقع همان مزارع و واحدهای کشاورزان نمونه است که امر کشاورزی از مرحله کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان آموزش داده می شود.
وی درباره سایت های الگویی گفت: این سایت ها به کشاورزان محوری می گویند که حدود ۲۰ تا ۲۵ کشاورز دیگر را به عنوان تابع تحت هدایت در امر کشاورزی دارند.
رستمی ادامه داد: در سایت الگویی نحوه کشاورزی از کشاورزان پیشرو به بقیه منتقل می شود که این مساله می تواند با حضور کارشناسان معین مرکز تحقیقات کشاورزی انجام پذیرد که به عنوان نمونه ارزیابی میزان نیترات در سیب زمینی در مزارعی که میزان آنها بالاتر از حد مجاز باشد و روش های کاهش آن به کشاورزان آموزش داده می شود.
وی از دیگر موضوعات آموزشی به کشاورزان در سایت الگویی را خاک ورزی و تعویض رقم گیاه نیز در محل فعالیت کشاورزی پیشرو دانست که به دیگر کشاورزانی که در همه بخش های تولیدی آموزش داده می شود.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی تاکید کرد: در شکل واحد نمایشی سازه ترویجی، با حضور محقق مرکز تحقیقات بین شیوه های کشاورزی انجام شده در مناطق مختلف مقایسه و نتایج آن برای کشاورزان به نمایش درآمده و ارزیابی و تحلیل می شود.
وی درباره دیگر فعالیت های این مدیریت گفت: ۱۷۴ صندوق اعتباری در روستاها به صورت خودجوش و با حمایت جهاد و استفاده از تسهیلات دولتی تشکیل شده است که ۷۶ میلیارد ریال موجودی دارد.
رستمی درباره کارکرد این صندوق افزود: صندوق اعتباری روستایی که مخصوص زنان کارآفرین روستایی است به آنها برای ساخت صنایع دستی، از جمله ساخت کیف، دستگاه خشک کن و ترشی و شوری وام اشتغال می دهد.
وی میزان تسهیلات دولتی دریافتی برای این صندوق را ۵۴ میلیارد ریال با سود چهار تا ۶ درصد عنوان کرد.