گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان نگاه این مجموعه را تقویت زنجیره ارزش شتر دانست و از فعالان حوزه بسته‌بندی و بازرگانی و بازار محصولات شتر در استان دعوت به همکاری کرد.

به گزارش ایرنا، محمد برزعلی روز پنجشنبه در نخستین جشنواره فرهنگی و اقتصادی پرورش شتر ترکمن در روستای عوض حاجی گنبدکاووس اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی از تمام این فعالان با اعطای تسهیلات و مجوز حمایت می‌کند.

وی افزود: برآورد شده اگر بر اساس انتخاب نژادهای بسیار خوب سازگار با منطقه همراه با توجه به تغذیه مناسب عمل کنیم تا ۳۰ درصد بر عملکرد حوزه پرورش شتر افزوده می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان همچنین تولید سالانه شترهای استان را هزار و ۳۰۹ تن شیر و ۱۵۹ تن گوشت اعلام کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس هم گفت: شتر بعد از اسب در بین ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد که علت آن به نوع زندگی عشایری و ارتباط مستقیم این حیوانات با فرهنگ و اقتصاد این قشر بر می‌گردد.

عاشور محمد قره‌باش افزود: تولیدات شتر و گوشت آن به دلیل شرایط زیست و مصرف غذای طبیعی، ارگانیک به حساب می آید و کشورهای عربی آنها را به عنوان دارو می شناسند و در سال های اخیر توجه ویژه بر توسعه پرورش آن کردند.

پرورش شتر، تنها راه بهره برداری از مناطق شمال استان گلستان

وی گفت: قسمت شمال استان گلستان به ویژه منطقه ترکمن صحرا در اثر تغییرات آب و هوایی جهانی و مسائل مدیریتی به سمت بیابانی شدن و شوری حرکت می کند و امکان باغداری، زراعت و پرورش دام در این مناطق وجود ندارد.

این کارشناس ادامه داد: با این وضعیت تنها راه بهره برداری از این مناطق، پرورش شتر است و حتی می توان به این موضوع به عنوان تقویت اقتصاد مقاومتی در روستاها توجه کرد به عنوان مثال اگر در روستاهای نوار مرزی هر خانواده ۲ نفر شتر داشته باشد حداقل معیشت آن ها تامین می شود.

قره باش افزود: توسعه پرورش شتر و به دنبال آن اشتغالزایی در استان گلستان به کاهش روند مهاجرت از روستاها این مناطق به دلیل شرایط خشکسالی و مشکلات معیشتی کمک می کند.

وی گفت: در استان گلستان پرورش شتر به شکل سنتی و عشایری انجام می شود و خیلی از شترها به دلیل نداشتن ساربان و چوپان به صورت نیمه وحشی در مراتع رها و سرگردان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس ادامه داد: باید برای این شرایط فکری شود و بر پرورش علمی‌تر شتر در استان گلستان تمرکز کرد که برگزاری جشنواره‌هایی مثل برنامه امروز در کنار کارگاه ها و کلاس های آموزشی نقش مهمی در ارتقای مسائل ترویجی دارد.

قره باش افزود: شرایط سنتی پرورش شتر در استان باعث یک سری مشکلات از جمله صدمه به مزارع و باغ ها شده و علاوه بر آن حضور این حیوان ها در حریم جاده باعث تصادفات می شود که مهمترین راه برای مدیریت این شرایط استفاده از فناوری های مانند گردنبند شب‌نما است.

امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برگزاری این جشنواره نمایش بخش کوچکی از ظرفیت های قابل توجه استان گلستان به ویژه شهرستان گنبدکاووس به حساب می آید.

وی قطب مثبت استان گلستان را کشاورزی و در ادامه گردشگری دانست و بیان کرد: گردشگری درآمدزایی خوبی دارد و در برنامه هفتم توسعه هرگونه مالیات و عوارض را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی رایگان کردیم.

وجود هفت هزار نفر شتر در استان گلستان

دبیر این جشنواره هم با اشاره به ظرفیت های فراوان گلستان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، گفت: این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و مناطق کویری هفت هزار نفر شتر دارد که بیشترین تعداد آن با حدود سه هزار نفر در شهرستان گنبدکاووس پرورش داده می شود.

ناصر بارانی افزود: جشنواره امروز با هدف پاسداشت زحمات عزیزانی که سال ها در حوزه پرورش شتر فعالیت داشتند و معرفی بهتر محصولات شیر شتر برگزار شد و تلاش داریم با ادامه این روند زمینه شناساندن بهتر ظرفیت های این منطقه در حوزه های مختلف را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: جشنواره فرهنگی اقتصادی پرورش شتر ترکمن با حضور ۳۵ پرورش دهنده به همراه نزدیک به ۱۰۰ نفر شتر برای معرفی ظرفیت های این حیوان در سه گروه زیر ۲ سال ، ۲ تا پنج سال و بالای پنج سال برگزار شد.

وی این جشنواره را مقدمه ای برای برگزاری برنامه های مشابه دانست و گفت: سال آینده جشنواره اسب اصیل ترکمن به میزبانی گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پرورش شتر جزو مشاغل سنتی مردم گلستان به خصوص ترکمن‌های ساکن نوار شمالی این استان در گنبدکاووس، گمیشان، بندرترکمن، آق‌قلا، مراوه‌تپه و کلاله است که با وجود برخورداری از اقلیم خشک، نیمه‌خشک به سبب همجواری با مراتع غیر مشجر از مناطق مناسب پرورش این دام اهلی محسوب می‌شود.

مطابق داده‌های مدیران حوزه دام جهادکشاورزی گلستان، این استان افزون بر هزار و ۵۰۰ پرورش‌دهنده شتر دارد که با سرپرستی یک ساربان در قالب گروه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفره در مراتع حاشیه بیابان‌های نزدیک روستاها به چرا می‌پردازند.

گنبدکاووس با سه هزار و ۱۰۰ نفر، آق‌قلا با هزار و ۳۰۰، مراوه‌تپه با هزار و ۱۰۰ و گمیشان با ۹۰۰ نفر دارای بیشترین تعداد شتر در نواحی شمالی استان گلستان هستند.