تهران- ایرنا- رییس بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت: مسئولان و دغدغه‌مندان عرصه فرهنگی برای بزرگداشت ۱۳ آبان و زنده نگه‌داشتن شعار استکبارستیزی، واقعیت‌های محرز این روز بزرگ را تا رسیدن به صلح و همبستگی فراگیر سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

ابراهیم صادقی گلرودباری در گفت و ایرنا درباره بازخوانی روز ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبارستیزی گفت: در بازخوانی یوم الله ۱۳ آبان که بزرگداشت ملی مبارزه با نماد نظام سلطه و استکبار جهانی است، آثار و نکات متعددی در تاریخ استکبارستیزی کشور ایران به چشم می خورد. سه واقعه مهم تاریخی از قبل تا بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران تا به امروز بیشتر از همه پیام رسان خودجوش ارزش ها و باورهای دینی و اسلامی ملت ایران است.

وی افزود: در تبیین و تعمق آثار پاسداشت یوم الله ۱۳ آبان فرآیند تاریخی استکبارستیزی متکی بر سه مؤلفه اصلی نقش کلیدی "رهبری" در اوج گیری استکبارستیزی، نقش "جوانان فرهیخته" بویژه حضور پُرشور دانشگاهیان از منظر دینی در صحنه مبارزاتی و نقش "اتحاد و وحدت کلمه" در میان عموم اقشار استکبارستیز شکل گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب ادامه داد: واقعه ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ مصادف با سالروز شهادت تعداد کثیری از دانش آموزان و دانشجویان محاصره شده در دانشگاه تهران بوده که با حمله نظامیان گارد ارتش رژیم شاهنشاهی پهلوی اتفاق افتاده است.

رییس بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران غرب ادامه داد: آنان به دنبال شلیک گاز اشک‌آور، مسلسل‌های خودکار خود را به طرف دانش‌آموزان و دانشجویان معترض داخل دانشگاه گرفتند و به سمت آنان آتش گشودند. در نتیجه تعداد کثیری از جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی در خون پاک خود غلطیدند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. گفته شده است که تعداد شهداء در این واقعه به ۶۵ نفر رسیده بود لیکن ابعاد این قتل‌عام خونین به حدی بود که فردای روز واقعه یعنی در روز ۱۴ آبان تظاهرات وسیعی در تهران صورت گرفت.

صادقی گلرودباری یادآور شد: اما عقبه این اعتراض ها به عمق فراگیری اعتراض های مردمی علیه رژیم پهلوی در گذشته برمی‌گشت که موثرترین و قوی ترین آنان از سال ۱۳۴۲ به نهضت اسلامی و مردمی ملت ایران با رهبری حضرت آیت‌الله العظمی سید روح‌الله موسوی خمینی (ره) تا به سال های ۱۳۵۶–۱۳۵۷ مربوط می شود.

وی افزود: اعتراض ها پس از سال ها و با وجود تبعید رهبر این نهضت از عراق به نوفل لوشاتوی فرانسه، در پاییز ۱۳۵۶ اوج گرفت و امام امت دو روز بعد از تبعید در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۵۷ در پیامی مکتوب خطاب به عموم مردم، محصلان علوم دینیه، دانشجویان دانشگاه ها و دانش‌آموزان، آنها را به حفظ وحدت کلمه فراخوانده و مژده پیروزی نهایی را با تمسک به مکتب پرافتخار قرآن نوید دادند.

رییس بسیج دانشگاه آزاد واحد تهران غرب ادامه داد: این فراخوان؛ موج مبارزه علیه استکبار و استبداد را در عموم مردم کشور کاملاً برانگیخت. طبق دستور رهبر این نهضت حفظ "وحدت کلمه" در ادامه دار بودن مبارزات این "نهضت بزرگ اسلامی" همواره رمز این همراهی در پیروزی نهایی بود. البته با حمایت روحانیان و پیشگامان این نهضت در کنار اقشار مختلف جامعه قوت یافت.

وی اضافه کرد: در ادامه دانش‌آموزان پایه متوسطه تهران نیز با اقدامی خودجوش و در روزهایی متوالی با تعطیلی کلاس‌های درس خود به سمت دانشگاه تهران حرکت کرده و با دانشجویان دانشگاه بر علیه رژیم منحط پهلوی متحد شدند و در ادامه؛ حادثه ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ به وقوع پیوست و دژخیم سفاک پهلوی با خیانت به اسلام و مسلمین با حمایت آمریکایی ها و اجانب غرب و شرق؛ شریف ترین جوانان میهن ما را به شهادت رساندند. بنابراین گرامی داشت "روز دانش‌آموز" در تاریخ سرزمین ایران اسلامی تولد یافت.

صادقی گلرودباری در ادامه به تسخیر سفارت آمریکا در تهران اشاره کرد و گفت: چند ماه پس از پیروزی انقلاب، آمریکایی ها همچنان به فعالیت‌های مداخله جویانه توطئه آمیز خود درسراسر کشور علیه انقلاب اسلامی ایران ادامه می دادند و عملاً سفارت آمریکا، به یک مقر جاسوسی بمنظور سازماندهی حرکت های تفرقه افکن و تجزیه طلبانه جناح های مختلف و مخالفین انقلاب درآمده بود.

صادقی گلرودباری گفت: در حین پیروزی انقلاب در تحقق شعار "نه شرقی – نه غربی" و پیرو فراخوان حضرت امام (ره) در قطع دخالت همه ایادی اجانب راست و چپ؛ اما آمریکایی ها در فکر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بودند. لذا پس از پیروزی انقلاب، حضرت امام (ره) در سخنرانی های علنی مکرراً در خصوص توطئه های پیش رو دولت آمریکا هشدار می دادند و طلاب و دانشجویان و جوانان را به هشیاری فرا خواندند. تا اینکه با عزیمت شاه مخلوع به آمریکا چهره واقعی آمریکایی ها برای ملت ایران آشکارتر شد.

وی افزود: آمریکایی ها به دلیل خوی و هویت استکباری خود علیه ملت ها منجمله ملت ایران از شیطنت های خود دست بردار نبودند. بویژه اینکه در گذشته سابقه جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را نیز داشتند. آنان در گذشته پس از فرار شاه از ایران، وی را به قدرت بازگردانده بودند. از اینرو در ادامه هشدارهای حضرت امام (ره) و کشف ارتباط برخی جریان های ضد انقلاب و توطئه‌گر با سفارت امریکا؛ گروهی از دانشجویان مسلمان دانشگاه ها جهت حفظ ارزشهای انقلاب و طی حرکتی خودجوش و مردمی در مقابله با احتمال سلطه دوباره آمریکا بر ایران در روز سیزده آبان ۱۳۵۸، لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر کرده و افراد سفارت خانه را به گروگان گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب افزود: این گروه از دانشجویان که خود را از گروههای سیاسی پیرو بی چون و چرا رهبری می دانستند و عکس حضرت امام (ره) را نیز به سینه‌های‌شان نصب کرده بودند، بعداً به «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» موسوم شدند.

صادقی گلرودباری افزود: شاه فراری که پیش تر خزائن کشور را در نزد بانک های خارجی برای خود ذخیره کرده بود با اجازه آمریکایی ها جهت معالجه بیماری سرطان خود در بیمارستان نیویورک بستری شد. اما دانشجویان انقلابی خواهان بازگشت شاه فراری برای محاکمه و کوتاه شدن دست امریکا از دخالت در ایران بودند.

رییس بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران غرب ادامه داد: اما رهبر انقلاب بی درنگ و به طورعلنی و به فاصله یک روز پس از این اقدام انقلابی دانشجویان در اِشغال لانه جاسوسی آمریکا حمایت کردند و از آن به عنوان انقلابی دوم و بلکه انقلابی بزرگتر از سرنگونی استبداد پهلوی نامیدند.

وی ادامه داد: امام (ره) امریکا را نیز "شیطان بزرگ" لقب دادند و بدینصورت؛ پرچم پاس داشت "روز ۱۳ آبان" به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی برای بار دوم در تاریخ سرزمین ایران اسلامی بر ضد استعمار به احتزاز درآمد. در ادامه انتشار اسناد جاسوسی به دست آمده از لانه جاسوسی، چهره جهانی امریکا را نیز در جهان برملا ساخت.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت: آبان ماه سال ۱۴۰۲ مبدل به یک واقعه مهم سرتاسری و تاریخی در تایید مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استکبار جهانی شده است. جوانان دلاور فلسطینی طی عملیاتی غافلگیرانه و غرورآفرین "طوفان الاقصی" در جلوگیری از تجاوزات و پیشروی صهیونیست ها به مناطق غزه؛ ضربه مهلک و غیر قابل ترمیمی به پیکره رژیم جعلی اسرائیل زده است.

صادقی گلرودباری گفت: شایسته است که همگی در ۱۳ آبان ۱۴۰۲ در یک اقدامی همگانی به خیابان ها سرازیر شده تا طبل فروپاشی رژیم جعلی اسرائیل که شکست آن خود مبدل به نمادی از استکبارتیزی جهانیان خواهد شد به صدا درآورده شود.

وی افزود: رهبر انقلاب ایران نیز طی سخنرانی های اخیرشان در آبان ماه ۱۴۰۲، آمریکا را شریک جرم قطعی جنایتکاران صهیونیست خواندند و تأکید کردند؛ «دست آمریکایی‌ها تا مرفق به خون کودکان، زنان و دیگر شهیدان غزه آلوده است و در واقع آمریکایی‌ها در حال مدیریت این جنایات هستند». در ادامه ایشان صبوری و توکل را به مردم غزه توصیه کرده و نوید پیروزی میدان را نیز به آنان دادند.

صادقی گلرودباری گفت: گرچه در ابعاد، آثار و دستاوردها آن می توان ساعت ها گفتگو کرد. اما پیشنهاد می شود مسئولان و دغدغه مندان عرصه فرهنگی برای زنده نگه داشتن شعار استکبارستیزی، واقعیت های محرز را تا رسیدن به صلح و همبستگی فراگیر در اجرای برنامه های خود سرلوحه قرار دهند تا زمینه ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (ع) فراهم تر شود.

به گزارش ایرنا، روز ۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر کشورمان است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ کشته شدن دو دانش‌آموز معترض در دانشگاه تهران که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی (سفارت آمریکا در ایران) در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

روز دانش‌آموز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پرشور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران، ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام (ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.» به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.