بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان از نظر جذب منابع انسانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت مناسبی ندارد و ۳۲ درصد چارت سازمانی آن خالی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز جمعه در جلسه هم افزایی دستگاه های فرهنگی استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد اظهار کرد: استان خراسان جنوبی، دیار علم و ایمان است که مردم ولایی و ارزشی دارد و علمایی بزرگ مفاخر و مشاهیر ارزشمندی از این خاک برخواسته اند.

وی افزود: یکی از اصالت‌های این استان وجود مساجد فراوانی بوده و آثار ثبت شده ملی که نشان از قدمت و غنای فرهنگی این منطقه دارد.  

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت بالای مردم استان در امور خیر گفت: خراسان جنوبی علیرغم همه مشکلات زیرساختی اما از لحاظ باورهای دینی بسیار برخوردار است زیرا در ساخت صحن امام محمد باقر (ع) برای عتبات عالیات جزو ۶ استان معین است که از لحاظ درصد کمک در رتبه اول است و سفیر ایران در عراق هم از این موضوع تقدیر کرد.

وی یادآور شد: علاوه بر این مردم خراسان جنوبی  در عرصه‌های مختلف انقلاب هم نقش آفرینی داشته اند و درصد مشارکت انتخابات همواره در این استان جزو رتبه‌های اول یا دوم بوده که نشان‌دهنده بصیرت بالای مردم است.

قناعت افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده که تامین نیروی انسانی از مشکلات موجود آن است.

وی گفت: تالار شهر بیرجند از پروژه‌های نیمه تمام استان است که زیبنده نیست و بعد از ۱۲ سال بلاتکلیف مانده لذا امیدواریم در این دولت تامین اعتبار شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۴ روستای دوستدار کتاب در جشنواره روستا و عشایر در سطح ملی حایز رتبه برتر شدند که ۲ روستا از جمله روستای درمیان شهرستان درمیان و روستای اسفندیار شهرستان طبس متعلق به خراسان جنوبی است.

وی گفت: در ارزیابی اخیر سازمان اداری و استخدامی کشور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بین ۳۳ اداره کل رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

قناعت افزود: احداث ساختمان برای هنرستان هنرهای زیبای پسرانه و دخترانه از دیگر درخواست‌های استان است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: قطار فرهنگ و ارشاد اسلامی که از ریل خارج شده بود با آمدن دولت سیزدهم طی ۲ سال اخیر به ریل برگشته و با سرعت شایسته در مسیر خودش با دنبال کردن آرمان های انقلاب در حال حرکت است.

سلمان اسحاقی افزود: یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ این بوده که این جایگاه به دست شخصیتی قرار بگیرد که در شأن فرهنگ و ارشاد و دور از سیاست باشد.

وی گفت: در دولت گذشته به خاطر نگاه‌های سیاسی آسیب فراوانی به بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرهنگ غنی استان خراسان جنوبی ادامه داد: حوزه اقتصاد و معیشت، ورزش و جوانان مهم است اما صیانت و حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای این استان مهمتر است.

وی گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی مهمترین انتظار مردم خراسان‌ جنوبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیرا تکمیل آنها برای بهره‌مندی از دستاوردهای حوزه فرهنگی بسیار موثر است.

اسحاقی ادامه داد: پیوست‌های فرهنگی همواره از موضوعات مورد توجه استاندار است که در جلسات مختلف به دستگاه های مربوطه تاکید شده است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی همواره در برابر توطئه و شبیخون‌ فرهنگی بعد از انقلاب ایستاده که نمونه آن در فتنه‌های اخیر بود که از آن سربلند بیرون آمد و هیچگاه دستخوش فتنه‌ها نشد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: در استان های برخوردار شاید پروژه‌های نیمه تمام موجب ضرر نشود اما در خراسان جنوبی اثرات آن متوجه مردم است و تسریع در اتمام آنها مهمترین خواسته مردم استان است.

وی بر توجه به معرفی مفاخر، شهدا، ایثارگران و نخبگان نیز تاکید کرد و خواستار توجه بیش از پیش به این موضوع شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: لازم است که استان‌های کم برخوردار بیشتر دیده شوند و کسب رتبه دوم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ارتقای ساختار لحاظ شود.

حسین خسروی اسفزار با اشاره به فرهنگی بودن استان خراسان جنوبی اظهار کرد: نیاز است شهرستان درمیان با توجه به مسایلی که در مرز وجود دارد و ورود افاغنه، مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ فرهنگی و علمی از ظرفیت خوبی بهره‌مند است اما باید توجه بیشتری به این استان شود.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی استانی با فرهنگ غنی و مردمانی سخت کوشی و علمای فرهیخته است که چهره های فاخر آن در کشور حرفی برای گفتن دارند.

علی فاضلی فرد افزود: اما استان در حوزه سخت افزاری و ابزار فرهنگی ضعیف است و تنها پروژه تالار مرکزی زیر ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی سال‌ها رها شده که با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان، امیدواریم این بخش سخت افزاری جبران شود.

وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان خراسان جنوبی در مرکز استان هستند گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیرجند نداریم و بسیاری از امورات فرهنگی تحت الشعاع قرار می گیرد.

فرماندار بیرجند خواستار توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساختار ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد و  اظهار امیدواری کرد که این سفر برای خراسان جنوبی پر خیر و برکت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد، بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد، حضور در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و دیدار با خانواده این شهید گرانقدر از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفرش به خراسان جنوبی است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به این استان اعلام شده است.