سنندج - ایرنا - نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور و هیات به استان گفت که در دولت مردمی سیزدهم، بهترین فرصت فراهم شده است تا مردم کردستان از مدیریت مردمی بیشترین بهره را در دوره حاضر ببرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی شامگاه جمعه در نشست مشترک برنامه‌ریزی و توسعه کردستان با فعالان اقتصادی اظهار کرد: عنایت ویژه دولت به مردم کردستان که افتخار میزبانی پر خیر و برکت دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت را دارند، جای قدردانی دارد.

وی افزود: این سفرها دارای خیر و برکت و نشان دهنده اهتمام دولت به توسعه استان است و امیدواریم سفر دور بعدی نیز توسعه استان را به همراه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کردستان تاکید کرد: از شخص رئیس جمهور، هیات دولت و مدیران استان قدردانی و تشکر ویژه دارم که راه را برای توسعه استان هموار می‌کنند و برای گره‌گشایی از مشکلات استان به آنان خداقوت می‌گویم.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با بیان اینکه در ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی زحمات بسیاری کشیده شده است، ادامه داد: با توجه به حضور میدانی در ده‌ها سفر به مناطق مختلف استان و برگزاری نشست‌های متعدد با آحاد مردم و متعمدان، دلسوزان، صاحب‌نظران و دریافت طرح‌ها و دیدگاه‌های آنان، در بخش‌های عمرانی، خدماتی و اجتماعی مطالبی تدوین شده است.

نماینده ولی فقیه در کردستان، وجود طرح‌های نیمه تمام در استان را از معضل‌های توسعه‌ای برشمرد و گفت: کمبود آب و آبرسانی از جمله مشکلاتی است که بخشی از آن با همت دولت رفع شد؛ ضمن اینکه استفاده از حقابه سد تالوار از پرتکرارترین خواسته‌های مردمی در کردستان است.

توجه به مطالبه‌های بازنشستگان، تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی، توجه به اشتغال جوانان و تحصیل‌کردگان، افزایش فرهنگ تولید و رونق‌بخشی به فضای کسب و کار با تامین منابع بانکی مناسب، توجه به بازارچه‌های مرزی از دیگر مطالبه‌های مردم استان از زبان نماینده ولی فقیه در کردستان بود.

وی افزود: در حوزه علمی نیز نیازمند توجه ویژه به فعالان این عرصه و حوزه دانش بنیان هستیم تا فضای لازم و نیز اعتبار برای راه اندازی کسب و کار فراهم شود که بخشی از آن با تقویت پارک علم و فناوری امکان‌پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی خواستار تقویت کارآفرینی با نگاه علمی به ویژه از طریق دانشگاه‌های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی شد و افزود: در بخش دانشگاه فرهنگیان نیز با کمبود هیات علمی مواجه هستیم و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان یکی از چالش‌های علمی در کردستان را کمبود شدید هیات علمی گروه معارف اعلام کرد و افزود: برای ۳۸ هزار دانشجو در استان تنها هشت استاد گروه معارف حضور دارند که آنها هم در آستانه بازنشستگی هستند.

توجه به زیرساخت‌های علمی از جمله خوابگاه، آزمایشگاه، مکان‌های ورزشی و کارگاهی دیگر مطالبه نماینده ولی فقیه در کردستان در بخش علمی از دولت بود.

وی در ادامه به توانمندی‌های حوزه ورزش کردستان در عرصه ملی و بین المللی اشاره کرد و افزود: در این بخش برای حفظ و شکوفایی استعدادها نیازمند تقویت زیرساخت هستیم.

تقویت فضاهای آموزشی آموزش و پرورش به ویژه در روستاها، تکمیل سرسرای فرهنگ سنندج، کمک به انتشار نشریه‌های تخصصی در کردستان و تقویت حوزه رسانه و به ویژه ۱۶۰ خبرنگار عضو خانه مطبوعات و توجه به مکان‌های مذهبی از دیگر خواسته‌های حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی بود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: باید نسبت به کارهای بزرگ دولت در کردستان قدردان بود.
سید مهدی فرشادان افزود: جهش صادرات نفت خام، عضویت ایران در سازمان شانگهای، آزادسازی پولهای بلوکه شده، رتبه بندی معلمان و افزایش طرحهای آبرسانی از کارهای جهادی دولت سیزدهم در بعد بین المللی و ملی است.

وی به رهارود ۶۰ هزار میلیارد ریالی مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و افزود: رفع معضل آب، لایحه ساماندهی کولبران، تکمیل طرحهای نیمه تمام و ابرپروژه راه آهن و فرودگاه سقز  از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم است که در دولت قبلی بصورت عجولانه و تبلیغاتی بصورت نیمه کاره افتتاح شد و اگر تاکید و دستور رئیس جمهور برای اعتبارات جهشی و پیگیری وزیر راه نبود این مهم همچنان بر زمین می ماند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل این خط آهن تا مرز باشماق می توالند تحول چشمگیری در عرصه زیرساختی استان ایجاد کند.

فرشادان افزود: انتظار مردم از دولت مردمیِ در میدان این است که مشکل گشایی کند.