مهدی رجحانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: این طرح که از چند سال قبل بلاتکلیف مانده بود پس از انجام فرآیند تصویب کمیسیون ماده ۵ در استان و طرح آن در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور سرانجام تصویب شد.
وی اضافه کرد: براساس این طرح، یک تحول بزرگ در ایستگاه راه آهن قزوین ایجاد خواهد شد و در عین حال نیز شاهد توسعه مناطق جنوبی شهر قزوین نیز خواهیم بود.
رجحانی با بیان اینکه این طرح برای نخستین مرتبه در دستور کار استانی قرار گفته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون برا پیشبرد طرح نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم تا بتوانیم به صورت فرآیند محور مراحل ساخت و عملیات عمرانی آن را آغاز کنیم.
به گفته این مسوول، افزایش اماکن تجاری، توسعه زیرساختی و تغییر در نحوه خدمات ایستگاه از مهمترین اهداف اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل شهری قزوین (TOD) محسوب میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین یادآور شد: طرح توسعه ایستگاه راه آهن قزوین از جمله طرحهای شهری محسوب میشود که علاوه بر نوسازی و بهسازی حمل و نقل، مناطق جنوبی شهر قزوین را نیز توسعه میبخشد.
گفتنی است، TOD برگرفته از "توسعه مبتنی بر حمل و نقل" است و شامل یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارک های عمومی و میادین، کاربریهای تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.
ایستگاه راه آهن قزوین که عمری بیش از ۷۰ سال دارد باعث شده تا پیشروی ساخت و سازهای این شهر در شمال شهر صورت بگیرد و امروز این ایستگاه قطار در جنوبیترین و در یکی از محرومترین نقاط شهری قرار گرفته که همین مساله بهسازی و نوسازی بنای قدیمی ایستگاه را با چالش روبه رو ساخته است.