تهران- ایرنا - کره شمالی آزمایش ناموفق پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک ارتش آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد پاسخی خردکننده به اقدامات تحریک آمیز و بی پروای پنتاگون در شبه جزیره کره می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سوث کریا نیوز، در اظهارنظرهایی که از خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر شد، پیونگ یانگ به پرتاب ناموفق موشکی هفته گذشته واشنگتن واکنش نشان داد. براساس اطلاعات نیروی هوایی آمریکا، پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک اواسط پرواز به دلیل اشکالی نامعلوم متوقف شد.

در بیانیه ای که از سوی کره شمالی منتشر شده آمده است: اقدامات ضد کره شمالی اخیر آمریکا، اقداماتی بسیار خصومت بار و تحریک آمیزند که می تواند به افزایش تنش های نظامی در شبه جزیره کره منجر شود.

به علاوه در این بیانیه به آمادگی کره شمالی برای «پاسخی خردکننده و قاطع» اشاره و همچنین اعزام بمب افکن هسته ای آمریکایی B-۵۲ به کره جنوبی نیز محکوم شده است.

پیونگ یانگ همچنین افزود تقویت مانورهای سلاح های هسته ای آمریکایی تلاشی خطرناک برای دستیابی به هژمونی نظامی بوده است.

ژنرال پت رایدر سخنگوی پنتاگون چهارشنبه گذشته آزمایش پرتاب موشک قاره پیمای Minuteman III آمریکا را نشانگر افزایش و اعتبار سیستم بازدارندگی راهبردی آمریکا و پیامی روشن برای تضمین اطمینان به متحدان این کشور عنوان کرده بود.

اوایل سال جاری میلادی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت پنتاگون میدان دید منظم سلاح های نظامی استراتژیک در شبه جزیره کره را تقویت می کند و ابراز امیدواری کرد این اقدام «بازدارندگی» در برابر کره شمالی را ارتقا بخشد. کمی بعد پنتاگون برای نخستین بار از سال ۱۹۸۱ زیردریایی هسته ای موشک بالستیک را به کره جنوبی فرستاد که این اقدام از سوی کره شمالی به شدت محکوم شد.

بر پایه این گزارش، کره شمالی به تدریج آزمایش های موشکی خود را از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۱ افزایش داده است و اعلام کرده پاسخی مشروع و قانونی به رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه خواهد داد. واشنگتن، سئول و سایر متحدان آمریکا بارها پرتاب های موشکی کره شمالی را با توجه به قوانین بین الملل تحریک آمیز و غیرقانونی خواندند.