تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

قشم - ایرنا - زنگ استکبار ستیزی همزمان با سراسر کشور امروز (شنبه) به مناسبت ۱۳ آبان روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ توسط دانشجویان و دانش آموزان پیروان خط امام (ره) به عنوان یکی از نمادها و وقایع مهم انقلاب اسلامی در مدارس سرتاسر جزیره قشم نواخته شد.

حسین رنجبر گلشواری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این آیین ها با برپایی مراسم برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی، دکلمه خوانی، سخنرانی، قرائت دل نوشته، مقاله، اجرای سرود، اهدای گل و قرائت بیانیه دانش آموزی در تمامی مدارس سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم ادامه داد: این‌ زنگ با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌ آموز انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و کودکان دانش آموز شهید جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه همراه بود.

زنگ استکبارستیزی امروز راس ساعت ۱۰ صبح در تمامی مدارس جزیره قشم به صدا در آمد که پس از نواخته شدن آن دانش‌ آموزان و حاضرین با شعارهای "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر انگلیس" حملات وحشیانه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته به مناطق مختلف غزه را محکوم کردند.

۱۳ آبان امسال پس از گذشت ۴۴ سال از آن رویداد تاریخی همچنان نمادی برای بیداری صلح‌ دوستی در میان دانش‌آموزان و مبارزه با استکبار است.

یوم الله ۱۳ آبان روزی بزرگ و ماندگار در تاریخ است که جبهه حق بر باطل پیروز شد.

۱۳ آبان ماه روز دانش آموز و همچنین روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به دلیل سه اتفاق مهم در سه مقطع تاریخی سال‌های ۱۳۴۳ (تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه)، ۱۳۵۷ (کشتار وحشیانه دانش‌آموزان) و ۱۳۵۸ (تسخیر لانه جاسوسی) در ذهن دانش آموزان و عموم مردم ماندگار شده است. در واقع روزی که دلاوری و از جان‌گذشتگی نوجوانان و جوانان تا نسل‌ها بعد هم فراموش نشدنی بود.

عده‌ای از دانش‌آموزان مبارز و بیدار در آبان ۱۳۵۷ علیه رژیم پهلوی برخاستند و جان خود را راه کشور تقدیم کردند.

هرچند که تلخی واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی پس از سال‌ها هنوز هم حس می‌شود اما نقش تاثیرگذار و مقاومت این عزیزان در پیروزی انقلاب اسلامی، گرامی و مبارک است.

۱۳ آبان همچنین سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳ و تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در سال ۱۳۵۸ است. این روز تاریخی به نام روز بسیج دانش آموزی و استکبار ستیزی نام گذاری شده است.

تاثیرگذاری اعتراض و مقاومت دانش آموزان در روند پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا علاوه بر روز دانش‌آموز به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی هم نامگذاری شود و هرساله دانش‌آموزان با شور و شعف بسیار در مراسم‌های مختلفی حضور یابند.

شهرستان مرزی قشم با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۲ هزار و ۷۱۰ دانش آموز (۱۵ هزار و ۸۸۱ دختر و ۱۶ هزار و ۸۲۹ پسر) در مقاطع مختلف تحصیلی است و هم اکنون ۲۴۰ مدرسه و یکهزار و ۲۶۷ کلاس درس دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.