زنجان - ایرنا - ۳۰۰ ورزشکار بیماران خاص و پیوند اعضای استان زنجان با وجود زیرساخت‌های مناسب در ۶ گروه و ۱۶ رشته ورزشی فعال هستند و همواره در مسابقات کشوری رده‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ اهمیت و اثرات فعالیت های ورزشی در سلامت روح و جسم و پیشگیری از بسیاری بیماری های متابولیک غیرقابل انکار بوده و در این میان آمارهای رو به افزایش این بیماران نشان دهنده اهمیت مضاعف ورزش در زندگی های ماشینی کنونی است.

لازمه سلامتی، نشاط و شادابی بدن و افزایش امید به زندگی داشتن فعالیت های مستمر ورزشی و تغذیه مناسب در تعریف کلی بوده که از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز سلامتی با عناوین "‌ رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی "‌ تعریف شده است.

شاید برای بسیاری از افراد جامعه با به خطر افتادن یا از دست دادن سلامتی صدای زنگ هشدار بلند می شود و آنان را برای پیشگیری از پیشرفت بیماری یا بازیابی توانایی جسمانی از دست رفته مصمم می کند چراکه ورزش کردن در روند بهبودی و کاهش بسیاری از بیماریها تاثیرگذار است و مانند درمان برای آنها محسوب می شود.

ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا موجب جلوگیری از پیشرفت بیماری و حتی بازیابی سلامتی آنان می شود. در این میان هستند افرادی که با مشکلات بیماری‌های خاص دست و پنجه نرم می‌کنند و برای کمک به روند درمان و فائق آمدن بر مشکلات جسمی خود نیازمند روی آوری به ورزش هستند.

برداشتن اولین گام در این راستا شاید سخت و غیرقابل باور برای آنها باشد اما این افراد می توانند با کمک پزشکان و کارشناسان مربوطه ورزش را آغاز کنند و از این رهگذر در رسیدن به هدف سلامتی و شادابی جسم و روح موفق عمل نمایند و حتی الگوهای مناسبی برای دیگر افراد جامعه باشند.

برای اطلاع از وضعیت ورزش این بیماران، ‌ خبرنگار ایرنا با محمدرضا طهماسبی، ‌ رییس هیات ورزش‌ بیماران خاص و پیوند اعضای استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا شامل چند رشته و گروه‌هایی است؟ ‌

ورزش های بیماران خاص و پیوند اعضا شامل ۶ گروه و ۱۶ رشته ورزشی است. این هیات ورزشی از سال ۷۷ با هدف بازیابی توانمندی های بیماران خاص و پیوند اعضا با کمک فعالیت های ورزشی بنیانگذاری شد.

این بیماران در ۶ گروه ورزشی شامل بیماران دیابتی، ‌ هموفیلی، ‌ تالاسمی، ‌ ام اس، ‌ هموفیلی و همودیالیزی و پیوندی‌ها شامل پیوند کلیه، کبد، قلب، پانکراس و مغز استخوان عضو این هیات ورزشی هستند و در ۱۶ رشته ورزشی که با تشخیص پزشک معالج به آنها تجویز می‌شود، تحت نظر پزشک مربوطه فعالیت می کنند و برخی از بیماران نیز در چند گروه ورزشی فعال هستند.

ورزشکاران فعال در این هیات ورزشی بر اساس جدولی که سالانه از فدراسیون برای هیات مشخص می شود در رشته های مختلف و ۶ گروه برنامه ریزی می شوند و این ورزشکاران به مسابقات کشوری و استانی اعزام شده و تمرینات ورزشی را برای کسب آمادگی کامل انجام می دهند.

ایرنا:‌ وضعیت ورزشکاران زنجانی تحت پوشش این هیات در کشور چگونه است؟ ‌

ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضای زنجان طی هشت دوره خوب درخشیده اند که ما توانستیم از این ۶ گروه فعال ۳۰۰ نفر را برای فعالیتهای ورزشی جذب کنیم.

در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ قهرمان ورزشی این استان در سطح کشوری و جهانی فعال هستند که در همین گروه‌ها قرار دارند و در مسابقات مختلف حضور می یابند و عناوین و رتبه های خوبی را کسب می کنند که رتبه های اول و دوم کشوری همواره برای ورزشکاران زنجانی محفوظ بوده است.

بیماران خاص استان زنجان به همین تعداد محدود نیست بلکه تعداد زیادی از این بیماران داریم که باید در گروه‌های ورزشی قرار گیرند که این امر باعث توانبخشی آنها می شود چرا که ورزش برای افراد سالم نقش پیشگیری و برای بیماران جلوگیری از پیشرفت بیماری و بازتوانی آنها را دارد.

ایرنا:‌ حمایت از ورزشکاران این هیات برای حضور در مسابقات چگونه است؟ ‌

ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضا با هزینه های سنگین دارو و درمان های طولانی مواجه و به این جهت همواره نیازمند پشتیبانی هستند. این ورزشکاران، مانند ورزشکاران دیگر رشته ها نیستند که بتوانند خودشان در ورزش سرمایه گذاری کنند و درآمدزایی داشته باشند.

این ورزشکاران از هر لحاظ نیازمند حمایت هستند چراکه هزینه های دارو، درمان های سنگین و طولانی مدت آنها و از سوی دیگر هزینه های زندگی بالاست و تامین آنها به سختی انجام می شود.

هزینه های دارو و درمان بیماران خاص معمولا از سوی خیریه های مربوطه تامین می شود برای تامین هزینه های ورزشی جهت انجام تمرینات، اعزام ها و تجلیل ها از طریق فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان تامین می‌شود.

اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در دوره اخیر حمایت های زیادی از این هیات کرده است هرچقدر این پشتیبانی ها زیاد باشد تعداد اعزام ورزشکاران و تمرینات آنها نیز نتایج بهتری می گیرد؛ برخی موارد هزینه خیلی زیاد است و باید یک طرفه برای آنها هزینه شود.

ایرنا :‌ این هیات برای فراهم کردن زیرساختهای لازم چه اقداماتی انجام داده است؟ ‌

یکی از موفقیت های هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا این است که هر ۲ دوره اخیر هر سال با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تعداد ورزشکاران مواجه بودیم که در مسابقات نیز به خوبی درخشیدند که نشان می دهد زیرساختهای این هیات خوب بوده است.

۱۷ ورزشکار ملی داریم که برای مسابقات جهانی آماده هستند این موفقیت ها مرهون وجود زیرساختهایی است که از بودجه اداره کل ورزش و جوانان استان، فدراسیون مربوطه و کمک های مردمی ایجاد شده است.

برای انجام مستمر تمرینات نیز با همه هیاتهای ورزشی در ارتباط هستیم تا هر آنچه که در دسترس انجمن بیماران کلیوی و بیماران خاص نباشد از سوی دیگر هیاتها تامین شود.

در این خصوص زمینی به وسعت یک هزار مترمربع از سال ۹۴ با عنوان فرهنگ ورزش بیماران خاص با بودجه خیرین خریداری شده است که به رغم پیگیری های لازم و رایزنی با شورای شهر و شهرداری هنوز پروانه آن صادر نشده و این تاخیر موجب شده است چند دوره خیرین را از دست داده ایم در حالیکه این مجموعه فرهنگی ورزشی بهترین زیرساخت است که می تواند با کمک خیرین ایجاد و همه تمرینات ورزشهای ۱۶ گانه در ۶ گروه بیماران خاص در آنجا تجمیع شود.

ایرنا: استعدادیابی و ورود ورزشکاران به این هیات چگونه انجام می شود؟ ‌

هر ۶ گروه شامل بیماران دیابتی، ‌ هموفیلی، ‌ تالاسمی، ‌ ام اس، ‌ هموفیلی و همودیالیزی و پیوندها شامل کلیه، کبد، قلب، پانکراس و مغز استخوان می توانند با مراجعه به دفتر هیات، در مرحله اول ثبت نام کنند.

سپس با توجه به جدول رشته ها، توجیه شده و به رشته های مورد علاقه خود سوق می یابند سپس از سوی کارشناسان و مسوولان این هیات استعدادیابی می‌شوند و در هر رشته ای که قدرت، توان و مهارت کافی داشته باشند به آن هدایت می شوند و در آن رشته به عنوان رشته تخصصی بیمار فعالیت می کنند و برای مسابقات استانی، شهرستانی و کشوری اعزام می شوند.