تهران-ایرنا- هفته‌نامه نیوزویک نوشت، تلاش جو بایدن برای حفظ توازن در سیاست خود در قبال جنگ غزه و جلوگیری از انتقادها از سوی نیروهای چپ، همزمان با تلاش برای ادامه روابط قوی با متحد قدیمی خود در خاورمیانه، به دردسری برای رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شده که روز بر روز بر شدت وخامت آن نیز افزوده می شود.   

به گزارش یکشنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، بایدن به تازگی در پاسخ به کنشگری که برای اعلام آتش بس در غزه وی را به چالش کشیده بود، گفت که از وقفه انسان دوستانه حمایت می کند اما درگیری کنونی در وضعیت پیچیده ای قرار گرفته است.

برخی معتقدند این اظهارات بایدن برای آرام کردن خشم ناشی از حمایت علنی او از رژیم صهیونیستی است. وی بالافاصله بعد از حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس، با این رژیم اعلام همدردی کرد.

اما با حملات گسترده هوایی رژیم صهیونیستی به غزه و حملات زمینی متعاقب آن که باعث افزایش تلفات فلسطینی ها شد و تظاهرات های گسترده در سراسر آمریکا، رئیس جمهوری این کشور که به دنبال دومین دوره ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۲۴ نیز هستت، با خشم فزاینده دموکرات های ترقی خواهی مواجه است که معتقدند او برای مهار رژیم صهیونیستی به اندازه کافی اقدام نکرده است.

مکس آبراهامز متخصص امنیت بین الملل و استاد علوم سیاسی دانشگاه نورث ایسترن، به تازگی در مقاله ای نوشت: بایدن حس می کند که تحت فشار فزاینده ای از سوی حزب خود برای کاهش حمایت از اسرائیل قرار دارد. او اکنون خواستار توقف در جنگی است که همزمان با تشدید یهودستیزی در جناح چپ، به تواند کمکی به حماس نیز تلقی شود.

بایدن در دو هفته بعد از حملات حماس مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد و حمایت دولت او از این رژیم تزلزل ناپذیر است. اما از آن پس برخی از نمایندگان دموکرات ترقی خواه مانند رشیده طلیب که فلسطینی تبار نیز هست، ایلهان عمر، الکساندر اوکازیو کورتس و برخی دیگر، از بایدن خواسته اند به تنش زدایی در این بحران کمک کرده و اعلام آتش بس کند.

مقامات ارشد دموکرات همچنین در مواجهه با حملات صهیونیستی به غزه با انتقادهایی از سوی نیروهای جوانتر ترقی خواه در این حزب در رابطه با حمایت از این رژیم مواجه اند، این در حالیست که بر اساس نتایج نظرسنجی ها، نیروهای دموکرات جوانتر که رای آنها برای بایدن مهم است نیز با فلسطینی ها احساس همدردی بیشتری می کنند.

نیوزویک نوشت، با ادامه درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و حماس، دولت بایدن در زمینه سازماندهی انتقال کمک های بشردوستانه به غزه تلاش کرده و از لفاظی های رئیس جمهورس کاسته شده است.

این رسانه افزود، کاهش بیشتر حمایت بایدن از تل آویو، نه تنها خطر ناهماهنگی در ائتلاف بین المللی را در بر خواهد داشت، بلکه منجر به از دست دادن حمایت برخی از رای دهندگان حامی رژیم صهیونستی، یهودیان و آن دسته از جمهوریخواهانی خواهد شد که به طور سنتی از طرفدار پرو پا قرص این رژیم هستند.

جولی نورمن استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه کالج لندن نیز در این خصوص به نیوزویک گفت: تغییر لحن بایدن و درخواست او برای توقف انسان دوستانه در جنگ غزه کمتر به فشار ترقی خواهان جناح چپ در حزب دموکرات ارتباط دارد و بیشتر به دلیل واقعیت های موجود در میدان جنگ در غزه است.

وی گفت، دولت آمریکا برای خارج کردن شهروندان خود از غزه تحت فشار است. آنها باید نشان می دادند که آمریکا بین حماس و غیرنظامیان فلسطینی تمایز قائل است تا از واکنش های منطقه ای اجتناب کنند. آنها همچنین این موضوع را درک کردند که تلفات بی سابقه غیرنظامیان، حتی می تواند با واکنش هایی در اسرائیل نیز رو به رو شود.

نیوزویک در پایان نوشت: صرف نظر از نیات بایدن، وخامت اوضاع در داخل او را در موقعیتی غیرممکن قرار می دهد که راضی نگاه داشتن یک گروه، خطر منزوی کردن گروه دیگر را در پی داشته و تلاش برای گرفتن حد وسط، احتمال برانگیختن خشم همه طرف ها را نیز به همراه خواهد آورد.