ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند استان ۳۰ هزار هکتار است که ۵۲ درصد از این میزان به آبیاری نوین از جمله بارانی و نوار تیپ مجهز است.

علی دیانتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب، اجرای پروژه کشت متراکم (۵۰ در ۲۵) در سطح ۳۹۵ هکتار و اجرای روش کشت (۶۰ در۴۰) در سطح ۶۱۰ هکتار در مجموع با بیش از هزار هکتار در دست اجراست.

وی با اشاره به کشت نشایی در سطح ۱۰ هکتار ادامه داد: از مجموع ۳۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت نیز آبیاری تیپ در مزارع چغندرقند در سطح ۹۸۰ هکتار اجرا می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی درخصوص مسایل ومشکلات این حوزه اضافه کرد: محدودیت منابع آبی به ویژه در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بالارفتن قیمت تمام نهاده ها و کارگر و ماشین آلات از جمله این مشکلات است.

بیشتر بخوانید:

عیارسنجی نامتعارف در کارخانه‌های قند عامل مهم خروج چغندر از آذربایجان‌غربی است

۹۳ درصد مطالبات چغندر قند پرداخت شد

کشت چغندرقند در ۳۰ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی محقق شد

دیانتی اضافه کرد: وجود محصولات رقیب و اقتصادی مانند کدو و آفتابگردان آجیلی در شمال استان و گسترش کشت یونجه و پیاز در جنوب استان از مشکلات دیگری است که در این زمینه می توان نام برد.

وی درباره اهداف و برنامه های تعیین شده در حوزه کشت چغندرقند در آذربایجان غربی گفت: توسعه کشت در شمال استان، تغییر سیستم آبیاری از روش بارانی به تیپ با ارائه تسهیلات و یا پرداخت یارانه به کشاورزان جهت توسعه روش آبیاری، اصلاح و مدرن کردن ماشین آلات به ویژه ماشین آلات برداشت در دستور کار است.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ۲ میلیون تنی چغندرقند طی سال جاری در آذربایجان غربی افزود: متوسط تولید کشور در هکتار ۵۵ تن و در استان ۶۲ تن است اما کشاورزان پیشرو در اراضی زراعی خود تا ۱۸۰ تن در هکتار نیز موفق به تولید شدند که بیانگر ظرفیت های موجود برای بهره وری از منابع آب و خاک است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۱۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصول چغندر قند در زیر حوضه دریاچه ارومیه بوده و به صورت قرار دادی و ۸۰۰ هکتار به صورت کشت آزاد است.

دیانتی ادامه داد: ارقام کشت شده شامل، پیرولا، پرفکتا، آناکوندا و انواع بتاسید است که اغلب در شهرستانهای، پیرانشهر،میاندواب، نقده و بوکن کشت می شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت می‌رود از این میزان ۳۰ هزار هکتار به کشت چغندر قند اختصاص می‌یابد.

هر چند کشت چغندر در استان قرار دادی است ولی همواره دیر پرداختن مطالبات برای کشاورزان توسط کارخانه های فراوری قند و شکر مشکل آفرین بوده است.