تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

کرمان - ایرنا - آنطور که مدیران میراث فرهنگی کرمان می‌گویند، برپایی جشنواره لباس‌های بومی، سنتی و تزیینات روی آنها در دیار کریمان در تقویم کاری این سازمان گنجانده شده تا این بخش غنی از فرهنگ این سرزمین فراموش نشود و گرایش به استفاده از آنها نیز رونق بیشتری گیرد.

به گزارش ایرنا، استان پهناور کرمان در هر برهه از تاریخ قومیت ها، طوایف و مذاهب مختلفی را در خود جای داده است که این تنوع فرهنگی و آداب و رسوم مختلف و متفاوت در جای جای استان در زندگی روزمره مردم از جمله پوشش آنان نیز قابل مشاهده است.

پوشش و لباس مردم استان کرمان به دلیل جغرافیا و اقلیم متفاوت، همچنین سبک زندگی، عرف و رسوم فرهنگی از گوناگونی و تنوع فراوانی برخودار است، به طور مثال پوشش مردم در نواحی کوهستانی مانند بافت، شهربابک و رابُر با شهرهای جنوبی کرمان مثل جیرفت، کهنوج، قلعه گنج و غیره کاملا تفاوت دارد.

البته با تغییر سبک زندگی، گسترش شهرنشینی و و سلایق تازه به ویژه نزد نسل جوان و پیروی از مدهای روز، استفاده از لباس های محلی و سنتی بسیار کم رونق و تنها به برخی افراد مسن یا در آیین های خاص مانند جشن ها و اعیاد منحصر شده است.

با توجه به ضرورت زنده کردن میراث پیشینیان و توجه به پوشاک قدیمی و سنتی مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان را به برگزاری نمایشگاه لباس های بومی و سنتی ترغیب کرده است.

آنطور که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ارسال خبری به ایرنا اعلام کرده، سعید شاهرخی سرپرست این اداره کل در نشست با برخی مدیران و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی کرمان بیان کرد: با همکاری هنرمندان صنایع‌دستی نمایشگاه لباس‌های بومی و سنتی در کرمان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه لباس‌های بومی و سنتی شناخت لباس‌هاس سنتی و تزئینات روی آن را پاسداشت و حفظ آداب و سنن مردم هر منطقه و انتقال آن به نسل جدید برشمرد.

شاهرخی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان کرمان از اقوام مختلف و تنوع فرهنگی بالایی نیز بهره می‌برد برگزاری جشنواره اقوام می‌تواند به معرفی فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم اقوام گوناگون استان کرمان کمک کند که برگزاری این جشنواره در تقویم جشنواره‌های این اداره‌کل گنجانده شده است.

به گزارش ایرنا فرهنگ استان کرمان متشکل از ترکیب فرهنگ‌های بلوچی، زرتشتی و کرمانی است و هر گروه پوشاک مخصوص به خود را دارد که ایلات و عشایر کرمان نیز هر کدام به فراخور رسوم از لباس مخصوص به خود استفاده می کنند.

چارقد، پیچه، شلیت، پیراهن چین دار، لچک، ساغری ، قندره، چاقچور و غیره از مهمترین اجزای پوشاک سنتی بانوان کرمان محسوب می شود و کلاه گرد نمدی ، کلاه دوره ای، پیراهن ، قبا، سرداری، جلیقه، شال کمر، گیوه، ساغری، شاپسند و غیره نیز توسط مردان کرمانی در قدیم استفاده می شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همچنین در این جلسه با بیان اینکه هفتمین داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی در نیمه دوم آذرماه جاری در شیراز برگزار می‌شود و از همه هنرمندان استان خواسته در این داوری شرکت کنند.

وی ادامه داد: از اساتید برجسته صنایع‌دستی استان کرمان نیز برای حضور در این داوری دعوت می‌کنیم تا بتوانیم با کمک آنها در این داوری موفق شویم و تعداد بیشتری مهر اصالت دریافت کنیم.

شاهرخی همچنین با اشاره به به تعمیر و تجهیز پنج خانه خلاق صنایع‌دستی استان کرمان گفت: خانه‌های خلاق صنایع‌دستی به تدریج ایده‌های خلاقانه را به بلوغ می‌رسانند که در این زمینه داشته‌های فرهنگی و هنری موجود استان مانند اساتید و هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی می‌تواند کمک‌رسان باشد تا بتوانیم رونق و توسعه صنایع‌دستی را شاهد باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه کارگاه آموزش صنایع‌دستی تا یک ماه آینده در هوتک کرمان افتتاح می‌شود افزود: در این کارگاه تعداد زیادی از هنرجو می‌توانند آموزش ببینند و احیای برخی از رشته‌ها را در این کارگاه رقم بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: استاندار کرمان دستور داده مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نباید هدیه‌ای به غیر از صنایع‌دستی را برای اهدا در مناسبت‌ها و مراسم‌ مختلف در نظر بگیرند و این طرح باید همچنان ادامه داشته باشد؛ لذا اینکه این هدایا فقط از محصولات صنایع‌دستی استان کرمان نیز باشد اجرا شود.

شاهرخی به صادرات صنایع‌دستی از مرکز استان کرمان اشاره کرد و گفت: این موضوع که یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی هنرمندان صنایع‌دستی است را به زودی با نشستی که با مدیران مرتبط برگزار خواهیم کرد چاره‌اندیشی می‌کنیم.