بجنورد-ایرنا- نماینده اتحادیه نانوایان خراسان شمالی گفت: نظارت و بررسی‌ها بر بازار آرد و نان و نحوه عرضه این محصول در استان تشدید شد و متخلفان به مراجع قانونی معرفی می شوند. 

رضا قاسمیان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نظارت بر نانوایی ها و عرضه نان در بازار با هدف جلوگیری از عرضه از خارج از شبکه این محصول انجام و با متخلفان این حوزه برخورد می شود.

وی افزود: متاسفانه قیمت بالای نهاده های دامی سبب شده تا بخشی از آرد و نان از دامداری ها سر درآورد، افراد سودجو با خرید و خشک کردن نان، آن را به دامداری ها عرضه می کنند.

نماینده اتحادیه نانوایان خراسان شمالی با بیان اینکه هر کیلوگرم نان خشک ۱۵۰ هزار ریال خرید و فروش می شود خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم نان خشک از سه قرص نان تهیه می شود، بر این اساس افراد سودجو برای رسیدن به سود بیشتر، نان را از نانوایی ها خریداری کرده، خشک می کنند و آن را به دامداران می فروشند.

وی گفت: شناسایی این افراد سودجو برای نانوایان امکان پذیر نیست البته بازرسان نظارت های خود را در این باره تشدید کرده اند تا تخلفات بیشتر شناسایی شود.

قاسمیان با اشاره به اینکه برخی از نانوایان، برای رسیدن به سود بیشتر، آرد یارانه ای را با قیمت آزاد به سوپری ها، رشته بری ها، فتیرپزی ها و شیرینی پزی های خانگی می فروشند گفت: این تخلف نانوایان قابل شناسایی است و البته کمتر دیده می شود.

وی یکی از علت های عرضه خارج از شبکه آرد و نان را، یارانه ای بودن این محصول عنوان کرد و افزود: وقتی به محصولی، یارانه تعلق می گیرد، امکان سوء استفاده و تخلف در بازار آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سرانه مصرف آرد و نان در خراسان شمالی ۲ کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری است و مردم این استان نان خورتر هستند. هر فرد در خراسان شمالی ماهانه ۹.۵ کیلوگرم آرد و نان مصرف می کند که این رقم در کشور ۷.۵ کیلوگرم است.

اکنون در شهرها و روستاهای استان هزار و ۳۱۲ واحد نانوایی از آرد یارانه ای استفاده می کنند.