تهران-ایرنا- آمریکایی‌ها در فروش تفنگ‌های M۱۶ از اسرائیل برای توزیع نشدن این سلاح‌ها در بین شهرک‌نشین‌های افراطی تضمین گرفته بودند ولی گزارش‌ها حاکی از توزیع انبوهی از این سلاح در بین شهرک‌نشینان افراطی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از آکسیوس، دولت جو بایدن به رژیم اسرائیل اجازه خرید هزاران تفنگی M۱۶ را از شرکت‌های نظامی آمریکایی صادر کرده ولی در قرارداد خود، فروش این سلاح‌ را مشروط به این بند کرده است که رژیم صهیونیستی اجازه ندارد این تفنگ‌ها را در اختیار شهرک‌نشین‌ها قرار دهد.

کریس ون هولن نماینده مجلس سنای آمریکا گفته است که نگران قرار گرفتن این سلاح‌ها در اختیار شهرک‌نشین‌های افراطی و تشدید تنش‌ها در منطقه است. وی گفته است دولت بایدن باید اطمینان دهد که این سلاح‌ها در اختیار گروه‌های غیرنظامی قرار نخواهد گرفت.

این اولین بار است که در سطح بالای مقامات آمریکایی چنین موارد قانونی مطرح می‌شود.

بایدن نیز چند روز پیش طی تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگرانی خود را از حملات شهرک‌نشین‌ها علیه فلسطینیان کرانه باختری ابراز کرد.

بایدن به صراحت گفته است که حملات شهرک‌نشین‌های افراطی علیه فلسطینی‌ها مثل ریختن بنزین روی آتش است.

آکسیوس می افزاید: بر خلاف چیزی که دولتمردان آمریکایی ادعا می‌کنند گزارش‌ها حاکی از این است که این سلاح‌ها در اختیار شهرک‌نشین‌ها در مرزهای غزه، لبنان و سوریه قرار داده می‌شوند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از حوادث هفتم اکتبر سال جاری در نظر دارند این تفنگ‌های سبک و کشنده را در اختیار شهرک‌نشین‌ها قرار دهند و ظاهراً این سلاح‌ها از کانال‌های رسمی خریداری نشده است و به طور غیررسمی در شهرک‌های یهودی نشین توزیع شده است.

در حال حاضر فروش تفنگ‌های M۱۶ توسط دولت بایدن تایید و به امضای کمیته‌های روابط خارجی سنا و امور خارجی مجلس نمایندگان رسیده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر علنی یا ارائه جزئیات مجوز فروش این سلاح‌ها به کانال‌های رژیم صهیونیستی منع شده است.