به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن کریمی سنجری» امروز (سهشنبه) در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاستها» اظهار داشت: واردات این خودروها توسط شرکت های خودروسازی مختلف انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه سند توسعه صنعت خودروهای برقی تدوین میشود، گفت: این سند با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس و موسسه پژوهش های اتاق بازرگانی تدوین خواهد شد.
کارشناس صنعت خودرو افزود: در کنار این سند، سند تحول صنعت خودرو را داریم که نقش مهمی در تحولات صنعت ایفا خواهد کرد.
وی با تاکید بر تامین زیرساختهای خودروهای برقی در کشور، ادامهداد: در سند توسعه صنعت خودروهای برقی به موضوعات مختلفی از جمله تامین زیرساخت، تامین انرژی و برق مورد نیاز، ظرفیت های کشورمان در حوزه تولید خودروها و باتری های برقی، استانداردها، مدل اقتصادی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر در تامین خودروهای برقی پرداخته میشود.
کریمی سنجری اضافهکرد: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه خودروهای برقی، بحث باتری است که اقدام به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کرده ایم تا قیمت تمام شده مناسب تری را شاهد باشیم، همچنین از سدیم به جای لیتیوم استفاده کنیم.
کارشناس صنعت خودرو عنوانکرد: در بحث خودروهای برقی باید علمی وارد شویم و تامین زیرساختها در اولویت باشد.
تعرفه برق خانگی خودروهای برقی ۱۵ میلیون تومان است
در این همایش، «مجید جلیلی» رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی اظهار داشت: اگر هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کند، براساس تعرفه برق خانگی سالیانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می شود که از این مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید توسط مصرفکننده پرداخت شود و بقیه توسط دولت به صورت یارانه پرداخت میشود.
وی ادامهداد: در کشور ما بهطور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می شود؛ از این رقم سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده و بقیه توسط دولت پرداخت می شود.