مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت «پارک بین المللی لجستیک سرخس» گفت: ظرفیت نهایی «ترانشیپمنت» یا جابجایی کالا از ۲ ناوگان حمل و نقلی در سایت یا پهنه اصلی این پارک مشترک ایرانی- چینی در شهرستان مرزی سرخس به میزان روزانه ۶۰۰ واگن چینی هدف‌گذاری شده است.

امیر جباری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت مشترک چینی و ایرانی "پارک بین المللی لجستیک سرخس" از ابتدای امسال تاسیس و دفتر شرکت تابستان ۱۴۰۲ بازگشایی شد.

وی بیان کرد: فعالیت این پارک حمل و نقلی در ۲ بخش یا سایت «اصلی» و «موقت» اجرا خواهد شد که هدف نخست از راه اندازی هر دو بخش، ترانزیت، صادرات و واردات ریلی کالا در مسیر سه هزار و ۷۰۰ کیلومتری از غرب چین تا آسیای مرکزی و سپس مرز سرخس خراسان رضوی است.

مدیر عامل شرکت پارک بین المللی لجستیک سرخس اضافه کرد: خطوط ریلی در کشورهای آسیای مرکزی عریض تر از ریل های موسوم به «نرمال» است. ایران، چین و بسیاری از کشورهای جهان از ریل نرمال و معمولی در شبکه ریلی خود استفاده می کنند.

وی افزود: لازمه حمل بار از غرب چین به کشورهای قزاقستان یا قرقیزستان و سپس انتقال بار به ریل نرمال ایران ایجاد سایت های ترانشیپمنت کالا از قطارها با ریل عریض به قطارها با ریل نرمال و برعکس است.

جباری گفت: پارک بین المللی لجستیک سرخس در حقیقت محل تبادل و یا همان ترانشیپمنت کالا از قطارهای باری با ریل عریض به واگن های ایرانی با ریل معمولی است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون ساخت سایت موقت در محدوده ایستگاه راه آهن سرخس در دستور کار شرکت مشترک ایران و چین قرار گرفته است که پیش بینی می شود تا پایان سال این سایت ساخته و راه اندازی شود.

مدیر عامل شرکت پارک بین المللی لجستیک سرخس ادامه داد: ترانشیپمنت کالا در این مجموع نه از طریق جرثقیل های ویژه "کانتینربر" بلکه بوسیله لیفتراک های "قول‌پیکر" انجام می شود و در نهایت ظرفیت ترانشیپمنت کالا حداکثر به روزانه ۲ قطار با حدود ۱۰۰ واگن باری خواهد رسید.

وی زمان تقریبی تکمیل سایت موقت ترانشیپمنت کالا را اواخر سال جاری عنوان کرد و افزود: ۳۵ هکتار زمین در سرخس برای احداث بخش اصلی پارک بین المللی لجستیک سرخس به این شرکت چینی- ایرانی تحویل داده شده و طراحی این سایت در قالب (مرحله) فاز صفر نیز توسط یک شرکت چینی انجام شده است.

جباری ادامه داد: گزارشهای خاک شناسی و سایر امور در قالب مرحله (فاز) یک این طرح رو به اتمام است و پیش بینی می شود اجرای مراحل مختلف آن حدود ۲ سال به طول انجامد که با تکمیل سایت اصلی ظرفیت نهایی ترانشیپمنت بار ریلی در این بارانداز به روزانه ۱۲ قطار باری؛ ۶۰۰ واگن خواهد رسید.

وی همچنین بیان داشت: ساخت ۶ انبار بزرگ، هر کدام به مساحت ۹ هزار متر مربع از دیگر بخش های مهم راه اندازی بخش اصلی پارک بین المللی لجستیک سرخس است که یکی از این انبارها قابلیت کنترل دما را نیز خواهد داشت.

گذرگاه مرزی ریلی-جاده ای سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و چین محسوب می‌شود.

پارسال حجم تبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر، در این گذرگاه مرزی از طریق صادرات، واردات و ترانزیت حدود سه میلیون تن بوده است.