کرمان- ایرنا- مسوول باغبانی اداره جهاد کشاورزی سیرجان گفت: بیش از ۱۵ هزار تن محصول پسته از ۵۲ هزار هکتار از باغات این شهرستان در غرب استان کرمان برداشت شد.

به گزارش ایرنا، محمد امیرزاده روز سه شنبه در آیین آغاز صادرات پسته از گمرک سیرجان، افزود: امسال با افزایش تولید پسته نسبت به ۲ سال گذشته مواجه هستیم، ضمن آنکه مراحل لازم برای صادرات این محصول به خارج ازکشور توسط بازرگانان در حال انجام است.

وی اظهار داشت: صادرات پسته با پایان یافتن برداشت این محصول و اتمام کار فرآوری آن از گمرک سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان آغاز شد.

رشد چشمگیر صادرات پسته/ مطالبات پسته کاران

رییس گمرک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان هم با اشاره به جایگاه این منطقه به عنوان گمرک صادراتی، گفت: امسال صادرات پسته رشد چشمگیری را نسبت به سال‌های گذشته دارد.

مهدی محتشم افزود: در حال حاضر ما صادراتی به کشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه و اروپا را داریم.

یک باغدار سیرجانی گفت: ما صادرات این محصول را پس از فرآوری و بسته بندی و به صورت مغزپسته برای صادرات آماده کرده ایم اما اگر موانع و مشکلات سر راه صادرات برداشته شود قطعا میل همه تولید کنندگان به صادرات این محصول که مشتریان فراوان جهانی هم دارد، بیشتر می شود.

حسین نجف آبادی ادامه داد: طی سال های گذشته تولید و صادرات محصولات تولیدی خود را چندین برابر کرده ایم.

شیبانی باغدار و تولید کننده پسته های مرغوب صادراتی نیز گفت: شهرستان سیرجان چهار نوع پسته خوب از جمله کله قوچی، فندقی، احمد آقایی و اکبری دارد که از بهترین نوع و مرغوب ترین پسته های این شهرستان هستند و در بازارهای جهانی هم مشتریان فراوانی دارند.

وی تصریح کرد: امیدورایم این رونق صادرات ادامه داشته باشد و بتوانیم ارز آوری خوبی برای کشورمان داشته باشیم.

کارگران و بهره برداران که حتی از استان های مختلف کشور برای اشتغال بخش های برداشت و فرآوری پسته به این شهرستان آمده بودند نیز ضمن اظهار رضایت در اشتغال خود در فصل برداشت و فرآوری اعلام کردند: محصول پسته دارای همه موارد اقتصادی و کسب درآمد است و ما هر ساله تا ۲ ماه در این شهرستان ساکن می شویم و مشغول بکار هستیم.

گفتنی است با توجه به شرایط به وجود آمده و ایجاد روال صادرات محصولات از گمرک منطقه ویژه اقتصادی، این شهرستان یکی از قطب‌های تولید و صادرات محصول پسته به خارج از کشور محسوب می‌شود.

البته برخی از بهره برداران جوان پسته نیز خواستار کمک دولت در تخصیص و انتقال آب خلیج فارس برای بخش کشاورزی شدند و گفتند: خشکسالی های پی در پی باغات مزارع پسته را نابود کرده که خوب است دولت از آب خلیج فارس که به سیرجان آمده است بخشی هم به کشاورزی اختصاص دهد.

شهرستان سیرجان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.