نوشهر- ایرنا- کارشناسان مدیریت بحران هشدار می دهند که در صورت جمع آوری نشدن درختان شکسته و افتاده بر اثر باد در حریم رودخانه ها، احتمال افزایش خسارت به هنگام بارش های شدید و جاری شدن سیلاب در پایین دست مازندران دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، رودخانه های پلنگ آبرود در کلارآباد، خرک آبرود در سلمانشهر و کاظم رود در عباس آباد در غرب استان مازندران جاری است که بر اثر بارندگی شدید عصر شنبه هفته جاری و گرفتگی این رودخانه ها به دلیل وجود درختان مزاحم در بستر و حریم سبب طغیانی شدن و بروز سیل در این شهرستان شد.

سیل همچنین باعث آبگرفتگی و خسارت به حدود ۵۰ واحد مسکونی، راه‌های ارتباطی، رودخانه ها، گلخانه ها، مزارع کشاورزی و باغ ها، واحدهای بهداشتی و حمام های تاریخی شده است.

برابر آمار رسمی و برآوردهای اولیه کارشناسی سیل هفته جاری در مازندران بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به بخش های یاد شده خسارت وارد کرده است.

در این پیوند فرماندار عباس آباد نسبت به جمع آوری سرشاخه های درختان آورده سیل در بستر رودخانه ها این شهرستان با هدف جلوگیری از خسارت های احتمالی مجدد تاکید داد.

جواد اصلانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با همه خرابی و خسارت هایی که سیل در این شهرستان به بار آورده اما ترس مردم از وجود تنه ها و سرشاخه های مزاحم در بستر رودخانه به ویژه بندهای سرشاخه گیر و ورودی دهانه پل ها است.

وی اظهار کرد: برای جمع آوری این سرشاخه های مزاحم ضرورت دارد مسوولان شرکت آب منطقه ای، منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری ها پای کار بیایند.

فرماندار عباس آباد گفت : هرچند امروز نشستی به همین منظور در فرمانداری برگزار و از این مسوولان خواسته شد با بهره گیری از همه ظرفیت ها و حتی امکانات و تجهیزات پیمانکاران برای جمع آوری این درختان مزاحم برنامه ریزی و همراهی کنند.

هواشناسی مازندران هم روز گذشته -سه‌شنبه- هشدار داد که باران رگباری همراه با باد شدید و رعد برق بیشتر نقاط استان را فراگرفته و تا عصر امروز این وضعیت ادامه دارد. احتمال طغیانی شدن رودخانه ها ناشی از بارندگی ۱۵ تا ۴۰ میلی متری در نقاطی از این استان به ویژه نقاط شرقی دور از انتظار نیست.

فرماندار عباس آباد، وضعیت استحکام پل ها در مناطق سیل زده هم بسیار حادثه ساز گزارش داد و گفت : به عنوان نمونه پل طبیعت کلار آباد که پیوند دهنده نقطه شهری و نقاط روستایی بالادست بوده پایه های آن شکسته شده و هر لحظه ممکن است فرو ریزد و حادثه بیافریند و بنابراین امروز اقدام به انسداد از تردد خودروها از روی این پل شد.

اصلانی افزود : با انسداد این پل به روی عابران سواره رو مردم بخش کلار باید مسیر طولانی را برای گذران زندگی روز مره را سپری کنند.

در حادثه سیل عباس آباد سه دستگاه پل به طور کل تخریب شد و فرو ریخت. شهرستان عباس آباد با جمعیتی دست کم ۵۰ هزار نفر دارای سه نقطه شهری و ۴۵ نقطه روستایی در غرب مازندران است.

برچسب‌ها