ساری-ایرنا- استاندار مازندران با اشاره به فرصت ۱۵ روزه رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل گفت: با توجه به ضرورت اجرایی شدن سایت پسماند در این شهرستان می بایست مراحل اداری کار و صدور مجوزهای لازم با سرعت انجام شود و این طرح در کمترین زمان ممکن اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در چهارمین کارگروه پسماند مازندران که در ساری برگزار شد، ‌افزود: در ۲ تا سه ماه گذشته تلاش های زیادی از سوی مسوولان استان انجام شد تا پرونده پسماند مازندران روی میز ریاست جمهور قرار گیرد و با تحقق این امر و ارائه گزارش های موثر تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.

وی ادامه داد:‌ در خصوص تعیین تکلیف سایت دپوی زباله آمل که مورد تاکید رییس جمهور بوده، قرار است محل جدید انتخابی به عنوان محل فعالیت پسماند زباله مورد استفاده قرار گیرد نه اینکه محل جدیدی برای دفن زباله ایجاد کنیم.

استاندار مازندران گفت: برای این منظور شرکت دانش بنیان کارخانه ای در محل مورد نظر ایجاد می کند تا مراحل پسماند زباله ها به شیوه جدید و موافق با اصول زیست محیطی انجام شود.

وی با تاکید بر تسریع در فعالیت شرکت مورد نظر اظهار داشت: سازمان ها و نهادهای متولی باید مجوزهای لازم را به سرعت صادر کنند و نباید در فرایند کار اداری آن وقفه ایجاد و طولانی شود.

حسینی پور توضیح داد: اگر تاکنون در انجام امور کم کاری وجود داشت اکنون این رویه محلی از اعراب ندارد و باید از فرصت بوجود آمده برای اتمام کار استفاده کنیم.

وی همچنین خطاب به مسوولان آمل گفت: برای حل معضل سایت زباله عمارت باید جدی تر از مسوولان استانی از این فرصت بوجود آمده حداکثر بهره برداری را کنند.

جلسه کارگروه پسماند مازندران

وی همچنین از نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان دیگر طرح در مدیریت پسماند مازندران نام برد و گفت: با تسریع در روند اجرای کار و سرمایه گذاری های لازم این طرح نیز تا ۲۲ بهمن امسال به بهره برداری خواهد رسید و با اجرایی شدن این طرح ها این احساس در مردم استان ایجاد خواهد شد که کارهای مثبتی از سوی مسوولان در حال انجام است.

حسینی پور به اقتصادی کردن مدیریت پسماند در مازندران به عنوان برنامه مورد نظر و پیش رو برای آینده استان اشاره و خاطرنشان کرد: سالهاست پسماند در دنیا به عنوان یک فعالیت دانش بنیان اقتصادی و فرصت تلقی می شود و در این زمینه در استان کاری نکردیم.

وی گفت: برای این منظور با استفاده از دانش های نو در مدیریت پسماند می توان قدم برداشت و به اهداف مورنظر دست یافت.

دپوی زباله در حاشیه جاده های مازندران

وی اظهارداشت:یکی از مهمترین مسایل در خصوص مدیریت پسماند ضرورت تفکیک زباله از مبدا است که در بسیاری از کشورهای جهان به عرف اجتماعی تبدیل شده است و با پیاده کردن ساز و کارهای لازم مازندران را به عنوان استان ویژه در این خصوص مبدل کنیم.

رییس کارگروه پسماند مازندران وضعیت فعلی دپوی زباله در برخی مناطق استان غیر قابل تحمل توصیف کرد و گفت:‌ حجم زیاد دپوی زباله در حاشیه مسیر راههای مواصلاتی و گردشگری استان قابل قبول نیست که بدینگونه در جلوی دید افراد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: باید اقدام موثری برای جمع آوری زباله های عمومی در جاده ها، ‌جنگل ها، ‌جاده روستاها و محورهای مواصلاتی ایجاد شود و برای این منظور به عزم همگانی نیاز است.

حسینی پور همچنین از وجود محل های تفکیک زباله ها در نقاط مختلف به عنوان دیگر معضل در حوزه زباله مازندران نام برد وگفت:‌ این صحنه ها و جلوه های زشت در استانی که گردشگران زیادی را میزبانی می کند شایسته نیست و باید این مجموعه ها جمع آوری شود.

وی گفت :‌برای مدیریت پسماند به همکاری و همراهی مردم نیاز است و با ایجاد بستر فضای تبلیغاتی حرفه ای با استفاده از تجربیات مختلف از کشورهای دیگر موجی از فرهنگ سازی برای این موضوع ایجاد شود.

فعال شدن مراحل پردازش در سایت های پسماند مازندران

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز در این جلسه گفت: تبدیل برخی مسائل به چالش نتیجه بی توجهی به فرایندها و کارهای اولویت داربود و اکنون به معضل تبدیل شده است.

احمد توکلی، پردازش را به عنوان یکی از مراحل مهم در مدیریت پسماند زباله مازندران برشمرد و افزود: متاسفانه از سالهای قبل این موضوع در مازندران شکل اجرایی پیدا نکرده است و در صورت جدی گرفتن آن سایت های ساماندهی به سرانجام می رسید و مشکلات انباشت زباله استان حداقل ۵۰ درصد حل می شد.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر سایت پردازش در برخی سایت های پسماند مازندران فعال شده است که این خود نویدبخش اتفاقات خوب در این زمینه به شمار می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به بازدیدهای دوره ای از مراکز پسماند استان توسط کارشناسان گفت: با حمایت کارگروه پسماند مازندران با تعامل سازنده میان محیط زیست و دستگاههای مرتبط حائز اهمیت است و کمیته های تخصصی جای برسی ها خالی است.

عطاالله کاویان افزود: کمیته پسماند استان ها کارکرد اجرایی ندارد و براساس کارکرد نظارتی تعریف شده می بایست به رصد مسائل بپردازد.

وی با اشاره به نبود اطلاعات جامع در زمینه زباله در مازندران یکی از نقاط ضعف برای برنامه ریزی به شمار آورد و خاطرنشان کرد: به طور مثال تا پیش از این در خصوص میزان زباله های عفونی بیمارستانی استان چقدر است و یا میزان زباله های تولید به تفکیک در هر شهرستان نیز اطلاعاتی نداشتیم که خوشبختانه با کمیته ها و پیگیری های انجام شده در حال حاضر اطلاعات زباله در بخش های مختلف بدست آمده است.