رشت - ایرنا - استاندار گیلان با تاکید بر اینکه اردوهای راهیان نور ظرفیتی انسان ساز است گفت: اردوهای دانش آموزی و دانشجویی راهیان نور درک رشادت های دفاع مقدس را برای نسل نو ملموس‌تر می‌کند.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در جلسه راهیان نور گیلان اظهار کرد: یکی از ارزنده‌ترین اقدامات، اعزام دانش‌آموزان در قالب کاروان‌های راهیان نور است؛ ما مدیون خون شهدا هستیم لذا برای رونق بخشیدن به این اقدام از ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: آنچه مهم است آشنایی بیشتر نسل امروز با تاریخ شهامت، شهادت و فداکاری است که بهترین نمونه این امر، دوران دفاع مقدس است و اردوهای راهیان نور ظرفیتی مشهود برای این موضوع است.

عباسی با تاکید بر تاثیرات بسیار زیاد فرهنگی کاروان‌های راهیان نور اضافه کرد: نسل امروز باید هر چه بیشتر به واقعیت‌ها نزدیک شود و اعزام دانش آموزان و دانشجویان در قالب اردوهای یادشده ظرفیتی موثر با اثرگذاری بالای فرهنگی است؛ بر این اساس همه دستگاه‌ها مکلف و موظف هستند که طبق قانون در این بخش ورود کرده و از این فرصت به درستی استفاده نمایند.

استاندار گیلان در این جلسه به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد: همانطور که امروز شاهدیم دشمنان چگونه بخشی از کشور فلسطین را نابود و زنان کودکان را به خاک و خون می کشند، در دوران دفاع مقدس نیز چنین جنایاتی را از رژیم بعثی در خرمشهر، آبادان و سایر شهرهای منطقه جنوب و غرب کشور شاهد بودیم که با استفاده از سلاح های کشورهای مختلف مردم بی گناه را به شهادت رساندند لذا امروز باید از هر ظرفیتی برای درک بیشتر نسل نو از این واقعیت بهره گرفت.

۵۱ هزار نفر روز سهم گیلان در راهیان نور

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: سهم گیلان برای راهیان نور دانش آموزی ۵۱ هزار نفر روز است که باید برای این تعداد برنامه ریزی داشته باشیم.

سردار حمید دامغانی افزود: هم اینک ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی بیش از هر دوره دیگر است و باید اقدامات مناسبی انجام شود تا مقابله مناسبی با جنگ ترکیبی دشمنان صورت گیرد و اردوهای راهیان نور ظرفیتی موثردر این راه است.

فرمانده سپاه قدس گیلان بیان کرد: تمرکز ما روی اردوی راهیان نور دانش آموزی است تا بتوانیم طبق ابلاغیه دانش آموزان را به اردو اعزام کنیم؛ طبق آمارهای ارائه شده، برای هر دانش آموز حدود ۲۵ میلیون ریال هزینه برآورد شده است.

سردار دامغانی خاطرنشان کرد: همچنین زیرساخت‌های اردوگاه‌ها نیاز به تکمیل، مرمت و بازسازی دارند که باید در این بخش از ظرفیت‌های مختلفی چون ظرفیت‌ شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شد.

کنگره بین‌المللی هشت هزار شهیدگیلان تبدیل به برگ زرینی برای تاریخ این سرزمین شود

 استاندار گیلان در بخش دوم این جلسه که اختصاص به موضوع هماهنگی های لازم در برگزاری دومین کنگره بین المللی هشت هزار شهید استان داشت با اشاره به تعویق این همایش گفت: برگزاری این کنگره باید با برنامه‌ریزی درخور، تبدیل به برگ زرینی برای تاریخ این سرزمین شود.

وی اظهار کرد: روسای کمیته‌ها برنامه‌های مدون خود را تهیه کنند و در برنامه ریزی برای اجرای باشکوه این کنگره از ظرفیت اقشار مختلف مردم بویژه نوجوانان، جوانان و بانوان بهره‌مند شد.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: با توجه به اینکه این کنگره بیش از یکسال به تعویق افتاده و قرار است که اردیبهشت سال ۱۴۰۴ برگزار شود، همه دستگاه‌ها باید برای بودجه فرهنگی سال آینده خود، برگزاری این کنگره را مدنظر قرار داشته باشند.

عباسی اضافه کرد: درخت تنومند انقلاب اسلامی با خون شهدا آبیاری شده است و برگزاری این کنگره ها در چله دوم انقلاب ظرفیت موثری برای روبه رو شدن نسل نو با واقعیات فرهنگ رشادت و شهادت ایجاد می کند.

وی بیان کرد: باید دومین کنگره بین المللی هشت هزار شهید گیلان در سطحی برگزار شود که برگ زرینی در تاریخ گیلان ثبت شود؛ لذا باید در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

همچنین فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: شهدا متعلق به همه اقشار مختلف مردم هستند و به همیل دلیل کنگره شهدا مظهر وحدت در جامعه است و همه باید در برپایی آن نقش آفرینی کنند.

سردار حمید دامغانی بر ارائه برنامه و کارهای فاخر و ماندگار در این کنگره تاکید کرد: زمان برگزاری این کنگره از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به اردیبهشت سال ۱۴۰۴ تغییر یافت.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری برای برپایی این کنگره انجام شده است افزود: باید با تمام توان مقدمات برپایی باشکوه این کنگره انجام شود.