سمنان - ایرنا - استاندار سمنان در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده شهرستان میامی ارایه کرد و با اعلام همدردی و همراهی با شهروندان خسارت‌دیده و اشاره به آبگرفتگی ۱۸۰ خانه روستایی و ۱۵۰ کیلومتر راه گفت: جست‌وجوها برای یافتن بانوی مفقودشده ادامه دارد.

سیدمحمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبگرفتگی منازل، اختلال در رفت و آمد و آبگرفتگی راه‌ها، از بین رفتن دام و مزرعه‌های کشاورزی، خسارت به زیرساخت‌های شهری، آسیب دیدن بین ۲ تا سه تیر برق، اختلال در تامین آب آشامیدنی و مفقودشدن خانم ۴۰ ساله، از جمله خسارت سیل در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان میامی در شرق استان سمنان است.

استاندار سمنان گفت: شناسایی خانم مفقودشده در سیل شب گذشته در اولویت مدیریت بحران مناطق سیل زده شرق استان سمنان قرار دارد.

وی ادامه داد: لایروبی منازل سیل زده با همراهی گروه‌های جهادی و امدادی از اولویت‌ها است که با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

هاشمی بیان کرد: تمامی دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و امور عشایری موظف به ارایه خدمات و کمک‌رسانی به جامعه هدف خود در مناطق سیل‌زده شرق استان سمنان شدند.

وی اضافه کرد: از ساعت ۱۸ روز گذشته بارندگی در شرق استان سمنان شدت یافت و با جاری شدن سیلاب، مزارع کشاورزی و زیرساخت‌های شهر رضوان دچار خسارت و برخی منازل دچار آبگرفتگی شد.

استاندار سمنان گفت: پس از گزارش شدت بارندگی و مفقودشدن خانمی در سیلاب، به عنوان استاندار و به همراه دیگر کارشناسان و اعضای مدیریت بحران عازم شهرستان میامی شدیم و در اولین ساعات بامداد اولین جلسه مدیریت بحران در کاپوش میامی برگزار شد.

هاشمی تصریح کرد: تلاش‌های ۹ تیم هلال احمر و گروه‌های مردمی برای یافتن پیکر خانم مفقود شده در سیل شب گذشته ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سیل خسارت زیادی به بخش کشاورزی از جمله مزارع کشت چغندر و کشت پاییزه خسارت وارد کرد، افزود: اکنون زمان برداشت چغندر و کشت پاییزه در شهرستان میامی محسوب می‌شود و سیلاب خسارت زیادی به این بخش وارد کرد و برآورد خسارت در این بخش در دست بررسی است.

استاندار سمنان اضافه کرد: مدرسه‌شبانه‌روزی حسین آباد کالپوش در شهرستان میامی به دلیل سیل و آبگرفتگی دچار خسارت شد و نیارمند مرمت است.

هاشمی به شهروندان خسارت دیده ناشی از سیل اخیر در شرق استان سمنان اطمینان خاطر داد که مسوولان استان در کنار مردم هستند و مشکلات و درخواست‌های مردم سیل‌زده را پیگیری می‌کنند.

استاندار سمنان گفت: مردمی بودن شاخصه اصلی دولت سیزدهم است و این رویکرد در این استان نیز با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به ثبت بارش ۱۱۸ و ۶ دهم میلی‌متری باران در ایستگاه هواشناسی رضوان از توابع شهرستان میامی، گفت: این میزان بارندگی رکورد ۱۵ ساله را در این منطقه شکست.

هشدار نارنجی هواشناسی تا پایان روز چهارشنبه هفدهم آبان

هواشناسی استان سمنان برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ویژه در نواحی شمالی، شمال شرق و مناطق کوهستانی بارش باران نقطه ای و سیل‌آسا پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی اعلام کرده بود.

هشدار نارنجی اداره‌کل هواشناسی استان سمنان را مربوط به شرایط نامساعد جوی مربوط به سه‌شنبه و با شدت بیشتر در روز چهارشنبه هفدهم آبان ماه است.

هواشناسی اعلام کرده بود که احتمال آبگرفتگی و جاری شدن رواناب نقطه‌ای و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، مه‌گرفتگی، کاهش دید و احتمال خسارات ناشی از وزش باد ، اختلال در سفرهای بین شهری و گذرگاه های کوهستانی، احتمال ریزش کوه و سازه‌های موقت و شکستن درختان، در این مدت وجود دارد.

همچنین خودداری از تردد و اطراق در حاشیه رودخانه‌ها، لایروبی شبکه آبراه‌ها، خودداری از تردد و توقف خودرو زیر درختان خشک، ساختمان‌ها و سازه‌های در حال ساخت، توجه به استحکام تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها مهمترین توصیه های هواشناسی برای روزهای پایان هفته جاری است.

شهرستان میامی با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر با ۲ بخش مرکزی و کالپوش در شرق استان سمنان قرار دارد.