تهران-ایرنا- دبیر شورای امنیت بلاروس گفت: از آنجایی که ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) حضور نظامی خود را بیشتر در نزدیکی مرزهای غربی اتحادیه روسیه و بلاروس گسترش می‌دهد، منطقه اروپای شرقی را بعنوان نقطه ابتدایی برای شروع «تجاوز» در نظر می‌گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، الکساندر ولفوویچ با اشاره به «افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو و گسترش فعالیت های اطلاعاتی» اظهار کرد: تجمع شدید نیروهای نظامی و مسلح در قلمرو اروپای شرقی وجود دارد. تنها در سال جاری تجمع این گروه‌ها ۲.۵ برابر شده است.

وی ادامه داد: تعداد کل نیروهای بلوک ناتو در اروپای شرقی بیش از ۶۰ هزار نفر است که از این تعداد ۳۲ هزار سرباز آمریکایی هستند. بیش از ۲۰ هزار نفر از آن‌ها در نزدیکی مرزهای اتحادیه روسیه و بلاروس در قلمرو لهستان و کشورهای بالتیک هستند.

ولفوویچ خاطرنشان کرد: در نشست شورای امنیت در مسکو، طرف بلاروسی بر راهبرد اقدامات غیرمستقیم غرب در رابطه با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) مبتنی بر «ابزار و روش‌های جنگ ترکیبی و همچنین تکنیک‌های انقلاب رنگی» تمرکز کرد.

دبیر شورای امنیت بلاروس تصریح کرد: این همان چیزی است که امروز در قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و منطقه اروپای شرقی در حال رخ دادن است. منازعه ترانس نیستریا (جمهوری پریدنستروویای مولداوی ) و اوکراین وجود دارد و متأسفانه درگیری‌هایی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان در حال وقوع است.

بلاروس از سال ۱۹۹۴ تاکنون تحت ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو اداره می‌شود و یکی از متحدان سرسخت روسیه در میان کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

در گرماگرم تنش های روسیه و غرب، تعدادی از نیروهای ناتو و سربازان آمریکایی برای تقویت حضور نظامی این کشور در اروپای شرقی مستقر شدند.