تهران - ایرنا - معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: فرهنگ و هنر ایران می تواند نجات بخش آینده ایرانیان باشد و اجازه ندهد تا انسان های این سرزمین به آینده هولناک جهانیان مبتلا شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید یامین پور روز پنجشنبه در نخستین اجلاس سالانه «اتم؛ الگوها و تجربه های موفق» که همزمان با دومین گردهمایی نوپیا در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، اظهار داشت: آثار ادبی که در قرن بیستم خلق شد، آینده جهان و بشریت را سیاه، وحشتناک و پر از نا امیدی تصویر کرد؛ آینده ای که سرشار از رویدادهای تهدیدکننده جامعه بشری است.

وی با بیان اینکه از نظر بشر امروز، عشق، عواطف انسانی و دین از بین رفته است و جایگاه سابق را ندارد، تاکید کرد: امروز می بینیم جهانی که در قرن ۲۱ ساخته شده به مراتب تاریک تر و وحشتناک تر از آن تصویری است که در گذشته شکل گرفته بود؛ حداقل جنایاتی که در غزه رخ می دهد، می تواند این مساله را به جهانیان نشان دهد.

یامین پور اضافه کرد: اگر بتوان ادعا کرد که هنوز در بخشی از جهان انسانیت و الگوی حقیقی انسان با ارزشهای انسانی از بین نرفته است، این نقطه را فقط می توان در ایران معرفی کرد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: به دلیل از بین رفتن ارزش های انسانی در سایر نقاط جهان، گردشگران خارجی با مشاهده روابط خانوادگی ایرانیان متحیر می شوند زیرا هنوز این ارزش ها و حرمت های انسانی در جامعه ایران وجود دارند.

وی با بیان اینکه هنوز الگوی انسان حقیقی در ایران تغییر نیافته است، تاکید کرد: الگوی انسان حقیقی در جهان به سبب توسعه و الکترونیکی شدن از میان رفته است.

کسب و کارهای کوچک اجتماعی با مشارکت مردم می‌توانند منشاء توسعه ایران باشند

مدیرعامل پیشرفت جامع منطقه نیز در این نشست گفت: کسب‌وکارهای کوچکی که در اقصی نقاط کشور تبا مشارکت مردم شکیل شده اند و فعالیت می کنند، می‌توانند منشاء تغییر و توسعه ایران در سال های آتی باشند.

محسن دوباشی از اینکه در موضوعات اجتماعی بیشتر به موارد منفی و سیاهنمایی ها توجه می شود و موفقیت ها دیده نمی شود، انتقاد کرد کرد و گفت: فضای آسیب اجتماعی فضای اورژانسی است، پزشکان و متخصصان در شرایط اورژانسی تلاش می کنند به وضعیت پایداری برسد و بعد از آن روند درمان آغاز می شود.

وی با بیان اینکه ارایه آمارهای مختلف از ابعاد منفی حوزه های اجتماعی سبب شده تا موفقیت های اجتماعی دیده نشود، افزود: مشکلات اجتماعی یک شبه بوجود نمی آید بلکه در طول زمان و به مرور ایجاد می شود و به همین دلیل نمی توان با راهکارهای فوری آن را حل کرد.

این فعال اجتماعی خواستار آن شد تا الگوهای موفق برای حل مشکلات اجتماعی در ابعاد کوچک و در شهرها و مناطق مختلف شناسایی و به کار گرفته شوند؛ وی در این باره توضیح داد: با این رویکرد از سال ۱۳۹۷ به دنبال یافتن الگوی موفقی بودیم که سه ویژگی حل مساله، استفاده از نوآوری برای حل و مردمی بودن را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این رویکرد «اتم» نامگذاری شده است و درباره علت این نامگذاری اظهار داشت: اتم با اینکه کوچکترین ذره در عالم است، می تواند در صورت انفجار، انرژی بزرگی را ایجاد کند؛ بنابراین الگوهای موفق و کوچک در حوزه های اجتماعی نیز می توانند در کنار هم قرار گیرند و منشاء تحول و کارهای نو باشند.

دوباشی هدف نهایی رویداد نوپیا برای گردآوری کسب و کارهای فعال در حوزه اجتماعی را به کارگیری توانمندی های آنان برای تغییر و توسعه آینده ایران دانست و گفت: ما در اتم کارهای زیادی انجام دادیم و یکی از مهمترین کارها ایجاد فضایی برای شتابدهی به فعالیت آنها بود که از امروز شتابدهنده غنی سازی اتم ها آغاز به کار می کند تا بتوانیم این شتابدهنده را با تبدیل کلان مساله ها به خرده مساله ها و حل آنها با راهکارهای مختلف را در اختیار اتم ها قرا ردهیم و راه تغییر را در برابر کشور باز کنیم.

به گفته وی در این شرایط الگوهای موفقیت های کوچک، اتم ها راه خود را پیدا خواهند کرد و آن کاری را که باید اتفاق بیفتد محقق می کنند تا آینده ایران ساخته شود.

دوباشی افزود: این باور ما به حل مساله ها از طریق نوآوری اجتماعی موضوعی است که از امروز مسیر جدیدی را در برابر اتم ها قرار می دهد و از امروز شاهد خلق راکتورها هستیم.

مدیرعامل پیشرفت جامع منطقه بیان کرد: تاکید داشتیم این نشست سالانه، در حاشیه نوپیا رخ دهد، نوپیا بخش تکمیل کننده اتم هاست.

وی اظهارکرد: نوپیا بخشی از زیست بوم نوآوری اجتماعی کشور است که تلاش کرده تا فعالان این عرصه و مجموعه هایی که دغدغه دارند را کنار هم قرار دهد؛ اتفاقی که از تیر سال گذشته با برگزاری رویداد نوپیای اول آغاز شد.

دوباشی تاکید کرد: ما به دنبال این نیستیم که تغییرات را یکباره ایجاد کنیم، به دنبال این هستیم که ذره ذره موفقیت را کسب کنیم و تغییر ایجاد شود، الگوی موفقیت های کوچک به دنبال حل مساله های بزرگ از طریق راه حل های خرد است.

به گزارش ایرنا؛ به همت ستاد نوآوری‌های اجتماعی و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، دومین رویداد دورهمی نوآوران اجتماعی کشور (نوپیا) امروز - ۱۸ آبان در پردیس چارسو در حال برگزاری است؛ در این رویداد کسب و کارهای اجتماعی فعال در حوزه سلامت و آموزش حضور دارند.