زنجان - ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۸۰۰ هزار نفر از گروه‌های هدف استان تحت پوشش طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند.

مشهود تقی لو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون در استان همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و افزود: گروه هدف این پویش، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

وی اضافه کرد: در این طرح خدمات فشار خون، دیابت و سنجش قد و وزن و حتی آزمایش های تجویزی گروه های هدف به صورت رایگان انجام می شود.

این مسوول با بیان اینکه در این طرح حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می شوند، ادامه داد: طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند تیم های سیار اعزام خواهد شد.

وی اظهار داشت: چنین طرحی قبلا به صورت مقطعی در کشور انجام شده بود که با شیوع بیماری کرونا ناتمام ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تمامی شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند خون و فشار خون خود به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهرها و روستاها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در ساعات اداری فعال خواهد بود که در صورت استقبال گروه های هدف شیفت عصر نیز فعال می شود.

این مسوول با بیان اینکه زمان اجرای این طرح از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ سال جاری تعیین شده است، گفت: تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است.

وی یادآور شد: لازم است افراد هنگام مراجعه حتما کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می کنند.

۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشار خون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.