بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همزمان با آغاز فصل زنده گیری غیرمجاز پرندگان شکاری، ۱۶ پرنده شکاری کمیاب از افراد مختلف در این استان کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا، " عبدالرحمن مرادزاده" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این شمار پرنده در قالب ۲ محموله در شهرستان های دشتی و دشتستان از ۲ نفر متخلف کشف شده است.

وی افزود:جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست در قبال زنده گیری هر بهله پرنده شکاری از خانواده شاهین سانان ۲ میلیارد ریال تعیین شده که پس از پیگیری‌های قضایی متخلفین موظف به پرداخت آن هستند.

مرادزاده یادآورشد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ۱۵۴۰ تماس گرفته و یا با مراجعه به پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش خود به محیط بانان ارائه دهند.

وی گفت:پرندگان شکاری یکی از مهمترین گونه‌های پرندگان هستند که به واسطه اینکه در راس هرم‌های غذایی قرار دارند نقش مهمی در زنجیره‌های غذایی ایفا می‌کنند.

مراد زده اظهار کرد: پرندگان شکاری به واسطه اینکه در کنترل جمعیت بسیاری از گونه‌های موذی و از جمله حشرات و جوندگان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند اهمیت بالایی از نظر زیست محیطی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با پایان سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده کوه "بیرمی" ( خاییز) نتایج بدست آمده بیانگر افزایش حداقل ۲۰ درصدی جمعیت وحوش دراین زیستگاه دارد.

وی  افزود: جمعیت وحوش این منطقه با همت همه پرسنل خدوم محیط زیست و دوستداران محیط زیست روند افزایشی داشته، بنحوی که جمعیت وحوش پستاندار نشخوارکننده شاخص بخصوص کل و بز این زیستگاه به بیش از ۴۵۰ رأس رسیده است.

مراد زاده اضافه کرد:منطقه حفاظت شده خاییز با حدود ۲۲ هزار هکتار مساحت در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان قرار دارد و از چند سال پیش بعنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: منطقه خاییز در رشته کوه های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع نسبتا بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان داشته و با دارا بودن تعداد زیادی چشمه و تنوع جانوری بالا و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار است .

خسرو درویشی گفت:جمعیت پستانداران شاخص کل و بز و قوچ و میش، گربه سانان بویژه پلنگ، گوشتخوارانی از جمله گرگ، کفتار، روباه، شغال ، انواع پرندگان خشکی زی و شکاری، انواع مارها و ماهیان و دو زیستان موجود در چشمه های منطقه قسمتی از تنوع زیستی ارزشمند جانوری این منطقه می باشند که با همکاری متقابل محیط زیست و جوامع محلی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.