تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ساخت خون مصنوعی در دنیا تنها در حد یک تئوری است و هیچ کشوری آن را تولید نکرده است.

به گزارش ایرنا، مصطفی جمالی روز شنبه در نشست خبری چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستانی که در سازمان انتقال خون برگزار شد، با اشاره به اینکه تزریق خون اشتباه باعث مرگ بیمار می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، بازآموزی کارکنان سازمان انتقال خون موضوعی مهمی محسوب می‌شود و شرایط زنجیره سرد اگر به درستی انجام نشود، برای بیماران خطرناک است.

جمالی با بیان اینکه آزمایش غربالگری خون پس از سال‌ها در سازمان انتقال خون انجام می‌شود، ادامه داد: با تزریق خون در افراد، احتمال بروز حساسیت وجود دارد به همین خاطر کیسه فیلتر خون سبب شده عوارض تزریق خون کاهش پیدا کند.

وی از طراحی و اتصال نرم افزاری در این سازمان به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: ذخایر خون و فراورده‌های خونی ‌در کشور دو برابر شده و تاکنون نیاز بیمارستان‌ها را به طور کامل تامین کرده است و شبکه خونرسانی در صورت کمبود در استان‌ها، نیاز به خون را برطرف می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، حمل خون و فرآورده‌های خونی را کاری سخت دانست و اظهار داشت: ساخت خون مصنوعی در دنیا تنها در حد یک تئوری است و هیچ کشوری آن را تولید نکرده است.

جمالی به ایجاد پالایشگاه پلاسما در کشور اشاره کرد و افزود: قرار بود که پالایشگاه پلاسما در کشور ایجاد شود که شرکت خصوصی مد نظر به تعهدات خود عمل نکرد و با حکم دادگاه مقرر شده است پالایشگاه به بخش دولتی برگشت داده شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون پلاسما به خارج از کشور منتقل و پس از فرآوری مدنظر به کشور وارد می شود، گفت: هر فرد ۳۶ بار در سال می‌تواند پلاسما اهدا کند و پیشنهاد سازمان انتقال خون آن است که با اهدای پلاسما سالی ۱۲ بار توسط ۱۰۰ هزار نفر اهدا کننده این کار را داوطلبانه نگه داریم.

جمالی تصریح کرد: اکنون همه فناوری‌های پیشرفته انتقال خون را در کشور داریم و بانک‌های خون بیمارستانی استانداردسازی شده است.

اهدای بیش از یک میلیون واحد خون در هفت ماه گذشته 

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران نیز در این نشست گفت: در هفت ماه گذشته میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون سراسر کشور یک میلیون و ۶۸۸ هزار نفر بوده که از این تعداد یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد خون اهدا شده است.

 بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه میزان اهدای خون مستمر در کشور ۵۴ درصد است، اظهار داشت: ۹۵ درصد اهداکنندگان خون مرد و و پنج درصد زن هستند و  استان‌های سمنان، یزد و گلستان رتبه اول تا سوم را در اهدای خون دارند.

حاجی بیگی ادامه داد: لرستان، خراسان جنوبی و شمالی بیشترین مشارکت اهدای خون را در هفت ماه اخیر داشته است.

دبیر علمی چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور نیز در این نشست، با اشاره به وجود بانک خون در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی کشور، گفت: بانک‌های خون، پل ارتباطی بین سازمان انتقال خون و مراکز درمانی هستند.

آرزو  اودی اظهار داشت: وظیفه بانک خون بیمارستان، تأمین خون مورد نیاز بیماران به ویژه در شرایط اورژانسی و تروما است و تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی، مادران باردار  از دیگر وظایف بانک‌های خون بیمارستانی محسوب می‌شود.

چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور، از ۲۲ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.