به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، معصومه توکلی روز شنبه افزود: نخستین مرحله از طرح ارتقای کیفیت خدمات مشاوره و روانشناختی مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی تلفنی و حضوری دولتی در قالب برگزاری دوره آموزش تخصصی مهارتهای مصاحبه و ارزیابی بالینی آغاز شد.
وی افزود: بکارگیری روانشناسان و مشاوران با صلاحیت و توانمند در مراکز مشاوره (حضوری/ تلفنی) از دغدغههای مهم دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی است که روانشناسان و مشاوران با بکارگیری مداخلات درمانی موثر و کاربردی میتوانند خدمات تخصصی بهموقع و اثربخشی را به گروههای مخاطب خود ارائه کنند.
دانش، مهارت و مسئولیت پذیری سه مولفه اساسی صلاحیت حرفه ای روانشناس است
توکلی، صلاحیت حرفهای روانشناس و مشاور را شامل سه مولفه اساسی دانش، مهارت و مسئولیت پذیری دانست که با توجه به سیاست دفتر مشاوره وامور روانشناختی (در زمینه ساماندهی مراکز و خدمات مشاوره وروانشناختی) هر سه مولفه از طریق تدوین و برگزاری دورههای بازآموزی تخصصی حرفهای و اخلاقی مورد توجه و اقدام قرار گرفته است.
وی افزود: نخستین مرحله اجرای طرح با برگزاری دوره آموزشی تخصصی با موضوع مهارتهای مصاحبه و ارزیابی تشخیصی در استان آذربایجان شرقی برگزار شد که در این دوره آموزشی با حضور نزدیک به ۳۰۰ نفر از روانشناسان و مشاوران مراکز مشاوره دولتی استانها ۱۳ تا ۱۵ آبان جاری، روانشناسان مراکز مشاوره دولتی استان آذربایجان شرقی و استان های همجوار (به صورت حضوری) و روانشناسان سایر استان ها (به صورت برخط در فضای اسکای روم) حضور داشتند و در سه روز مباحث مربوط به مصاحبه و ارزیابی تشخیصی به طور کامل و به صورت کارگاهی برای آنها بیان شد.
بیشتر بخوانید
توکلی گفت: برگزاری پنج کارگاه آموزشی تخصصی دیگر در سطح کشور و در استان های تهران، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی و هرمزگان و با موضوعات مورد نیاز در زمینه اخلاق حرفهای و مسائل حقوقی مرتبط با خدمات روانشناختی و مشاوره، تشخیص و سایر مداخلات تخصصی روانشناختی و خدمات مشاوره مرحله بعدی اجرای این طرح است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی با صدای مشاور بهزیستی با شماره تماس ۱۴۸۰ از سوی این سازمان با هدف کاهش اختلالات روان به مردم ارائه شد همچنین ۳۳۰۰ مرکز غیردولتی مشاوره و روانشناسی با نظارت سازمان بهزیستی در اقصی نقاط کشور خدمات سلامت روان ارائه میدهند.