محمد مشتری روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۵۴ ناوگان اتوبوس در استان در حال خدمات رسانی و جابه جایی مسافران است.
وی درباره نوسازی ناوگان اتوبوسی در استان گفت: امسال نوسازی اتوبوس ها در استان انجام نشده و نوسازی ۱۵ دستگاه از این ناوگان در مرحله اول از طریق واردات توسط بخش خصوصی در دست پیگیری است و با توجه به انعقاد قرارداد با خودرو سازان داخلی در صورت تولید، چند دستگاه نیز سهمیه استان خواهد بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی درباره مشکلات تامین لاستیک ناوگان اتوبوس افزود: با توجه به افزایش نرخ لوازم یدکی به ویژه لاستیک پیشنهاد می شود که کارخانجات تولیدکننده بر مبنای پیمایش ناوگان، هر ۶ ماه یک جفت لاستیک با نرخ دولتی به مالکان از طریق ثبت نام در سامانه ای مشخص تحویل دهند.
وی درباره برنامه های دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسی اظهار کرد: واردات ناوگان اتوبوس با سن زیر پنج سال از برنامه های دولت در این زمینه است، همچنین برای نوسازی ناوگان اتوبوس برای تولیدات شرکت های سازنده داخلی، تسهیلات تا ۷۰ درصد مبلغ ناوگان پرداخت می شود و ۳۰ درصد هم به وسیله متقاضی تامین می شود.
مشتری درباره فرسودگی ناوگان مینی بوس در استان نیز گفت: ۲۴۹ دستگاه مینی بوسی در استان برای جابه جایی مسافران در بخش حمل و نقل عمومی فعال است که ۱۶۹ دستگاه معادل ۶۷.۳ درصد فرسوده است.
وی خاطرنشان کرد: امسال نوسازی این ناوگان در استان انجام نشده است.
براساس این گزارش؛ ۳۸ شرکت مسافربری در استان فعال و شمار ناوگان عمومی شامل اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه ای ۸۴۹ دستگاه است.
۱۵۳ دستگاه اتوبوس، ۲۵۹ دستگاه مینی بوس و ۴۳۷ دستگاه سواری کرایه ای برای جابه جایی مسافران استان به کار گرفته می شود.
بر اساس آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ خراسان شمالی از جمله استان های فاقد شبکه ریلی است و برنامه ریزی برای اجرای طرح راه آهن در این استان در دستور کار قرار دارد.
در حالی استان خراسان شمالی همچنان فاقد شبکه ریلی سراسری است که طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در نخستین سفر استانی دولت دهم به استان خراسان شمالی با اعتبار مصوب حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد، ولی پس از مدتی به دلیل نامعلومی به خصوص عدم استقبال سرمایه گذار بخش خصوصی در بلاتکلیفی قرار دارد.
کارشناسان می گویند که ضعف زیرساخت های حمل و نقل یکی از علت های مهم محرومیت در خراسان شمالی است و ضعف زیرساخت ها بویژه در بخش حمل و نقل و راه اعم از هوایی، زمینی و ریلی در این باره موثر بوده و سبب افزایش بهای تمام شده کالاهای مصرفی می شود و نبود واحدهای بزرگ تولید پوشاک، خام فروشی محصولات تولیدی استان و دوری از مراکز تولید از دلایل اصلی گرانی کالاهای مختلف در استان محسوب می شود.
خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.