مراغه- ایرنا- مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به صادرات ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ از کشور طی سال جاری اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی تولید می‌شود و رویکرد وزارت جهاد کشاورزی افزایش صادرات است.   

به گزارش ایرنا «شهیاد آبنار» روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان مراغه افزود: وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای شروع به کار، راهبرد افزایش صادرات را در پیش گرفته است زیرا صادرات می‌تواند موجب تقویت تولید شود.

به گفته وی در نتیجه همین راهبرد از ابتدای سال جاری تا ۱۷ آبانماه، حدود ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ صادر شد در حالی که حجم صادرات تخم‌مرغ در ۱۲ ماه سال گذشته فقط ۵۸ هزار تن بود.

وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ یکی از محصولات اصلی در سبد غذایی مردم است، اضافه کرد: همه مسئولان در خصوص توجه به مایحتاج سفره مردم باید احساس مسئولیت کنند و تخم‌مرغ یکی از همین موارد است.

«آبنار» همچنین با اشاره به ظرفیت‌های مراغه در حوزه کشاورزی، راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این شهرستان با هدف استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها را مورد تاکید قرار دارد و افزود: بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی این شهرستان باید ارتقا یابد.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اشباع ظرفیت سردخانه‌ها در مراغه، از سرمایه‌گذاران خواست قبل از سرمایه‌گذاری به دوره بازگشت سرمایه و توجیه اقتصادی آن توجه ویژه‌ داشته باشند.

تاکید بر راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در شهرستان مراغه، می‌تواند بخشی از مسایل فعالان و بهره‌برداران این حوزه را حل کند.

«علی علیزاده» بر ضرورت ساماندهی و توجه بیشتر بر توزیع نهاده‌های دامی در این شهرستان تاکید کرد و افزود: متاسفانه سرمازدگی خسارت زیادی به کشاورزان مراغه‌ای وارد کرده است و با وجود پیگیری‌هایی که داشته‌ایم، نتوانسته‌ایم از طریق ستاد بحران وزارت کشور و وزارت جهادکشاورزی کمکی به این کشاورزان در زمینه جبران خسارات وارده انجام دهیم.

وی با اشاره بر لزوم مرمت و نوسازی کانال‌های آب در این شهرستان نیز تصریح کرد: یکی از مطالبه‌های روستاییان این شهرستان نوسازی و مرمت کانال‌های آبیاری است تا از هدر رفت آب در این کانال‌ها جلوگیری شود.

وی همچنین ساخت شهرک صنایع غذایی کشاورزی در این شهرستان را یکی دیگر از نیازهای مراغه دانست.

به گزارش ایرنا خام‌فروشی محصولات کشاورزی و پایین بودن بهره‌وری محصول سیب که حدود ۶۶ درصد از باغات این شهرستان را به خود اختصاص داده است، جزو مشکلات اساسی بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می‌رود.