ساری-ایرنا- شاعران بومی سرا در محفل شعری با عنوان «مه جان مازرون»، هفته مازندران را در آمل گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این محفل ادبی که روز یکشنبه در سالن همایش های شهرداری آمل و به همت نهادکتابخانه های عمومی شهرستان آمل برگزار شد، شاعران شهرهای مازندران، اشعاری در مضامین دلدادگی و ارادت به این استان وخطه شمال ایران و نیز بیان رشادت های زنان و مردان طبرستان در طول تاریخ، را سرودند.

در این آیین رییس نهادکتابخانه های عمومی شهرستان آمل گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت روز مازندران هر ساله با سیر تکاملی خود در تمامی شهرهای استان گرامی داشته می شود.

یوسف لاطف افزود: در طول تاریخ مردم مازندران در بسیاری از زمینه های مثبت و سازنده برای کشور نقش آفرین بودند و دارای ویژگی هایی هستند که آنان را با سایر استان ها متمایز ساخته است.

وی اظهارداشت: طبرستان یگانه مکانی است که اسلام را با علاقه شخصی و دعوت پذیرفتند و زور شمشیر برآنان کارساز نشد.

وی در ادامه گفت: مردم طبرستان مذهب تشیع را انتخاب کردند و به آن اعتقاد داشتند و در طول تاریخ برهمین مدار تا به امروز حرکت کردند.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی آمل با اشاره به اینکه مردم مازندران دارای فرهنگ غنی می باشند و همچنان با برگزاری مراسمی از قبیل تیرماه سیزده شو، ۲۶ عید ماه و جشن خرمن یادو نام پیشینیان خود را گرامی می دارند، تصریح کرد: برگزاری این برنامه با عنوان "مه جان مازرون"، فرصت شد تا شاعران استان دراین گردهمایی در راستای غنابخشیدن به زبان و فرهنگ مازندران به نسل آینده پای کار بیایند.

لاطف افزود: برگزاری برنامه هایی در این سطح، تلنگری برای احیای زبان مازنی که رو به افول و نابودی بوده و بیان کننده بغض ناگفته نسل های پیشین مازندران که با نسل های امروزی فاصله زیادی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری محافل ادبی با حمایت همه نهادهای متولی در امر فرهنگی ونیز دعوت از افرادی که چهره در رشته های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی هستند، درپاسداشت زبان مازندرانی تلاش کنند.