یزد- ایرنا - رییس دانشگاه یزد گفت: این دانشگاه میزبان گام دوم مسابقات کشوری جام آبی ( ربات‌های زیردریایی) از ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه با حضور تیمهای منتخب دانشگاه‌های مختلف کشور است.

به گزارش ایرنا " عباس کلانتری" روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این رویداد برای دومین سال در این مرکز آموزشی افزود: این رویداد با هدف پرورش هسته های مهندسی در دانشجویان و دانش آموختگان از طریق فعالیت توأمان علمی و عملی و فعالیت تیمی مسأله محور تحت آموزش و هدایت مشترک دانشگاه و صنعت برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این رویداد نیز می‌تواند همانند طرح بورسیه شغلی منجر به پیوند موثر دانشگاه با صنعت شود اظهار کرد: هرچند این رقابتها به نظر ساده و معمولی به نظر می رسد اما در آینده منجر به دستیابی کشورمان به تکنولوژی ربات‌های آبی می شود.

کلانتری با اشاره به برگزاری دومین رویداد «کاردون» در این دانشگاه، از حمایت معاونت فناوری وزارت علوم از این ۲ رویداد علمی برای برگزاری در سطح ملی خبر داد.

حضور ۱۷ تیم در گام دوم مسابقات جام آبی

دبیر مسابقات کشوری جام آبی هم در این نشست با اشاره به آغاز این رقابت ها از هشت ماه گذشته گفت: این رویداد مبتنی بر تعریف یک مسابقه بین ربات‌های زیردریایی در آیتم‌های سرعت و چابکی و کنترل اتوماتیک و شامل آموزش تخصصی و کارگاه توانمندسازی تیم‌ها برگزار می شود.

"محمد هادی هنرور" با بیان اینکه گام نخست این مسابقات در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد افزود: در این مرحله ۳۷ تیم شامل ۱۴ تیم از دانشگاه یزد ۸ تیم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، چهار تیم از دانشگاه صنعتی اصفهان، سه تیم از دانشگاه صنعتی شریف ، ۲ تیم از دانشگاه آزاد یزد، ۲ تیم از دانشگاه تهران، ۲ تیم از دانشگاه اصفهان، یک تیم از شاهرود و یک تیم از دانشگاه علم و صنعت حضور داشتند.

وی اظهار کرد: در نهایت ۱۷ تیم شامل یک تیم از دانشگاه یزد ، سه تیم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف و یک تیم از هر یک از دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و صنعتی شاهرود به گام دوم راه یافتند.

دبیر رقابتهای جام آبی دانشگاه یزد اظهار کرد: بعد از اعلام رتبه‌بندی‌های گام دوم، در نهایت شش تیم برتر به گام سوم این مسابقات که ۱۵ تا ۱۷ آذرماه در قشم برگزار می شود راه می یابند.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را بهبود نفوذ دانش و نیز نشاط اجتماعی استان از طریق اجرای یک رویداد عمومی ترویجی به صورت مسابقه فناورانه، تقویت برند استان یزد در زمینه رباتیک به ویژه رباتیک زیر آب و ایجاد روحیه و رویکرد فعالیت مساله محور در جوانان دانشگاهی و امیدواری به آینده موفق در این مسیر بیان کرد.

جام آبی یزد یک رویداد دانشجویی است که از سال ۱۴۰۱ توسط دانشگاه یزد برگزار می شود، موضوع رویداد مجموعه مسابقاتی با محوریت ربات های متحرک بدون سرنشین زیر آب است.

این دسته ربات ها کاربردهای رو به گسترشی در صنایع مرتبط با دریا ، سد، نفت و گاز و محیط زیست دارند و نیاز به توسعه آنها رو به فزونی است.