سنندج- ایرنا- مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال سازمان جمعیت هلال احمر بر لزوم همکاری دستگاه‌ها، فرمانداران، بخشداران و دهیاران برای ایجاد خانه‌های هلال با هدف آموزش به مردم و سرعت در امدادرسانی در حوادث مختلف تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، عباس احدپور روز یکشنبه در جلسه شورای اداری جمعیت هلال احمر کردستان در سنندج اظهار کرد: خانه‌های هلال، بازوان اجرایی در مواقع حوادث بوده و اقدامات هلال احمر در بحران‌ها و حوادث، التیام بخش آلام و تسکین دهنده درد آسیب دیدگان است.

وی افزود: به استناد اساسنامه جمعیت و مصوبه شورای عالی مدیریت بحران کشور و قانون برنامه پنج ساله ششم کشور با موضوع افزایش تاب آوری جوامع محلی، جمعیت هلال احمر نسبت به پیگیری و راه اندازی قانونی خانه‌های هلال در سطح کشور اقدام کرده است.

مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال سازمان جمعیت هلال احمر یادآور شد: خانه های هلال خواستگاه مشارکت مردم بر اساس آموزه های اجتماع محور در پاسخ اولیه به حوادث به منظور کاهش اثرات مخرب مادی و معنوی حوادث تا زمان حضور نیرو های رسمی، فنی و مجهز امداد و نجات است.

احدپور ادامه داد: این مهم جز با مشارکت نماینده دستگاه‌های حاکمیتی از جمله فرمانداران، بخشداران و دهیاران از یک سو و از سوی دیگر ارائه آموزش‌های امداد و نجات محلی و ارتقای توان پاسخ مردم با همت جمعیت هلال احمر با هدف تاب آوری و تسهیلگری در زمان حوادث، محقق نخواهد شد.

ایجاد ۸۴ خانه هلال روستایی در کردستان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان هم اظهار کرد: تاکنون در استان ۸۴ خانه هلال روستایی و ۳۷ خانه هلال شهری، با هدف توسعه آموزش‌های امدادی، توسعه و تقویت خدمات داوطلبانه، آموزش و توانمند سازی مردم در مواجهه با مخاطرات و بحران‌ها، فعالیت‌های بشردوستانه و فرهنگی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی در مدیریت بحران در کردستان راه اندازی شده است.

پیام جلالی با اشاره به جذب اعضا و آموزش که از مولفه‌های مهم و هدف گذاری شده در تشکیل خانه‌های هلال است، افزود: خانه‌های هلال مناسب‌ترین روش برای توانمندسازی ساکنان مناطق کم برخوردار است و افراد آموزش دیده در ارزیابی حوادث و جستجوی امداد و نجات نیز نقش آفرین خواهند بود.

وی ادامه داد: فعالیت خانه های هلال به صورت داوطلبانه محور است و در خانه‌های هلال ایده های ارزشمندی برای تسهیل در خدمت رسانی به مردم در زمان بحران و حوادث طبیعی خلق می شود و جمعیت هلال احمر در راستای آموزش هرچه بهتر اعضای خانه های هلال با برنامه ریزی گام بر می‌دارد.