تهران- ایرنا- رادیو (ان‌پی‌آر) در گزارشی با اشاره به شهر باستانی اورشلیم (بیت المقدس) نوشت: تنها چیزی که در مغازه‌های اورشلیم باقی مانده، صندلی‌های خالی و دل‌های مضطرب است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای رادیو ان‌پی‌آر، شهر قدیمی اورشلیم هزاران سال قدمت دارد. مردم از سراسر جهان به آنجا سفر می‌کنند تا تاریخ گسترده و بنیاد ادیان و امپراتوری‌ها را ببینند.

امروزه قدم زدن در اورشلیم مانند قدم زدن در شهر ارواح است. در محله یهودیان، صدای شما در مسیرهای پوشیده از سنگ و با وجود کسب‌وکارهایی که دیگر فعالیتی ندارند، می‌پیچد.

به گفته وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، قبل از شروع جنگ بین اسرائیل و حماس، روزانه حدود ۱۵ هزار گردشگر وارد مناطق اشغالی می‌شد.

بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها برای امرار معاش خود وابسته به جریان دائمی ورود گردشگران به شهر هستند و جنگ به اقتصاد اورشلیم ضربه سختی زده است.

ناتالی باجالی صاحب یک رستوران فلسطینی-کره‌ای در محله مسیحی اورشلیم است. هدف او از تاسیس این رستوران این بوده است که غذاهایی را که از آن لذت می‌برد به اشتراک بگذارد. اما اکنون رستوران خود را به دلیل نگرانی‌های امنیتی بسته است.

وی گفت: در شهر که قدم بزنید می‌بینید که جمعیت زیادی در خیابان‌ها وجود ندارد چون مردم می‌ترسند بیرون بیایند.

رستوران او نزدیک به «کلیسای مقبره مقدس» است که اغلب یک مکان زیارتی محبوب برای مسیحیان است. در اوایل این هفته، تنها چند نفر در داخل کلیسا قدم می‌زدند.

به گفته مردم محلی اورشلیم، مغازه «Hummus Lina» با ۳۵ سال سابقه ی فعالیت، بهترین حُمُص (غذای عربی) در این شهر را دارد که معمولا استقبال زیادی از آن می‌شود. مالک آن غالب عبدالفتاح زهدی است که می‌گوید دستور پخت را از پدرش یاد گرفته است.

وی گفت: با وجود اینکه امروز فقط یک مشتری داشتم اما مغازه‌ام را باز نگه می‌دارم. تمام این اتفاقاتی که در اطراف من می‌گذرد بسیار آزاردهنده است. دیدن این اتفاقات دردناک است.

به گزارش ایرنا، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و ستم رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، نیروهای مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و همچنان در حال بمباران این منطقه است.

نگرانی‌های جهانی به فاجعه انسانی و کشتار بی ترحم مردم غزه و درخواست‌ها برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم اسراییل، رو به افزایش است اما رژیم صهیونیستی همچنان بی وقفه بر حملات خود ادامه داده است.