همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری از بروز خسارت سیل به روستای دربند شهرستان بهار جلوگیری کرد.

«محمدمهدی آرتیمانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: بارندگی های اخیر موجب بروز سیلاب در روستای حسن ابدال از توابع شهرستان بهار شده که تا روستای دربند هم کشیده شد.

وی افزود: با توجه به اجرای طرح های آبخیزداری و ایجاد ۱۰ سازه بزرگ و کوچک سنگی و ملاتی در روستای دربند، از شدت و سرعت سیلاب کاسته شد و این امر از بروز خسارت به ابنیه، اراضی کشاورزی، مزروعی و واحدهای مسکونی ساکنان این روستا پیشگیری کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآوری کرد: در بارندگی های اخیر شهرستان نهاوند نیز در روستاهایی که طرح های آبخیزداری اجرایی شده بود شاهد بروز خسارت ناشی از جریان یافتن سیلاب نبودیم.

آرتیمانی ادامه داد: سازه های آبخیزداری توان استحصال ۳۰ درصد روان آب ها را دارند و ۷۰ درصد مابقی جریان می یابد البته این سازها شدت، سرعت و ارتفاع آب را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند.

وی گفت: آب ناشی از بارندگی پس از جمع شدن در پشت سازه های آبخیزداری، به تدریج در دل خاک نفوذ می کند و بخشی هم در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: ۲۴ هزار سازه آبخیزداری تاکنون در این استان ایجاد شده است و امسال نیز ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح ها پیش بینی شده که تاکنون اختصاص نیافته است.

آرتیمانی افزود: اجرای ۱۶ طرح آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ مصوب شده است با این وجود احتمال افزایش آن تا ۲۴ طرح نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: هر سازه آبخیزداری بین ۱۰۰ تا یک هزار متر متغیر بوده و سازهای موجود در مناطق شهری کوچکتر از مناطق روستایی است در عین حال ساخت هر یک متر مربع سازه به طور میانگین ۲۰ میلیون ریال هزینه می برد.