کرمان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا در استان همزمان با سراسر کشور با شعار آگاهی زودتر و مراقبت موثرتر از ۲۰ آبان ماه آغاز شده است و ادامه دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، وحیدرضا برهانی‌نژاد افزود: ایان پویش تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد که فرصت مناسبی برای افراد و اطلاع از وضعیت تدرستی خود درباره دیابت و فشار خون است.

وی بیان کرد: جمعیت هدف این پویش ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و نیز شهرستان بردسیر به عنوان مجری برنامه سلامت خانواده، هستند.

برهانی نژاد اظهارداشت: در سایر مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی نیز انتظار داریم حداقل ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا مورد بررسی قرار گیرند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت در سراسر استان کرمان، در این پویش شرکت کنند.

وی تاکید کرد کرد: در طول این مدت، گروه هدف یعنی همان افراد بالای ۱۸ سال از نظر دیابت و پرفشاری خون مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

برهانی نژاد با بیان اینکه یک چهارم افراد مبتلا به دیابت و ۴۰ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود بی اطلاعند، ادامه داد: هدف اصلی این پویش ملی، شناسایی زودرس این افراد، ارتقای سواد سلامت و کاهش عوارض ناشی از این ۲ بیماری است.

وی شعار این پویش ملی را "آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر" عنوان کرد و گفت: همچنین افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به لینکی که از طریق پیامک برای آنان ارسال خواهد شد، به صورت خوداظهاری در این پویش شرکت کنند.