شیراز – ایرنا – مدیر میز ملی گردشگری ایران با بیان اینکه نمایشگاه عشایری شیراز نخستین رویداد استانداردسازی شده گردشگری ملی عشایر ایران است، گفت: ایران با برخورداری از ۱۰۴ ایل، قابلیت تبدیل شدن کشور نخست دنیا در گردشگری عشایری یا قومی را دارد.

اسماعیل خسروانی روز دوشنبه در حاشیه نمایشگاه گردشگری عشایری شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ کشوری تنوع قومی عشایر ایران را ندارد و ۱۰۴ ایل و جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ نفری عشایر ظرفیت بزرگی برای رونق گردشگری عشایری کشور است که در دنبا با نام "گردشگری قومی" شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: تا کنون گردشگری عشایر در ایران بانی نداشته و این سبب شده تا کارهای پراکنده و سلیقه‌ای در این زمینه انجام شود که به آداب و رسوم و جامعه عشایری کشور نیز آسیب می‌زند.

خسروانی ادامه داد: با راه‌اندازی میز ملی گردشگری عشایر در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی، زیر نظارت دفتر توسعه گردشگری داخلی ساماندهی گردشگری عشایر دنبال شده و در اینن مسیر برپایی نمایشگاه‌ها عشایری استاندارد، معرفی پکیج تور اجرایی، آموزش جامعه محلی، تربیت تورگردانان و راهنمایان تخصصی، تدوین قوانین در اجرای تور، معرفی و برند سازی بین المللی و حفظ گردشگری پایدار و گردشگری سبز مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: امروز ایران بیشترین تنع قومی عشایر را در سطح دنیا دارد اما مغولستان رتبه نخست این نوع گردشگری را در اختیار دارد.

مدیر میز ملی گردشگری ایران بیان کرد: امروز گردشگری تجربه‌گرا انتخاب نخست گردشگران در تمام دنیا است و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های عشایر ایران را به عنوان یک برند گردشگری قومی به دنیا معرفی کنیم.

خسروانی با اشاره به تاثیر گردشگری بر پایداری اقتصادی عشایر و حفاظت از سبک زندگی آنها، توضیح داد: امروز عشایر ایران به سمت کوچ ماشینی حرکت کرده‌اند که به پوشش گیاهی کشور ضربه می‌زند، این در حالی است که با ترویج گردشگری عشایر، این جامعه نیز ترغیب می‌شوند تا برای بهره‌بردن از آن، به همان سبک سنتی خود کوچ کنند.

وی گفت: تلاش می‌شود تا با ساماندهی این شاخه گردشگری در کشور، در گام بعد جامعه عشایری را نیز در این صنعت دخیل کنیم و به تربیت راهنمایان بومی بپردازیم.

برپایی نخستین نمایشگاه ملی استاندارد گردشگری عشایر کشور در شیراز

مدیر میز ملی گردشگری ایران گفت: نمایشگاه تخصصی گردشگری عشایر شیراز برای درک بیشتر جنبه تخصصی گردشگری عشایر با معرفی ظرفیت‌های قومی کشور بصورت علمی و تخصصی با رویکردی همانند استانداردهایی که در دیگر کشورهای دنیا برگزار می‌شود برپا شده و حتی در بخش های جدید تر ارائه می‌شود.

خسروانی افزود: این رویدا در ۲ بخش نمایشگاه و همایش‌ها و ورکشاپ‌های تخصصی برگزار شده که غرفه‌های نمایشگاهی درروبروی حافظیه فعال شده و همایش‌ها نیز از فردا میزبان علاقمندان و فعالان گردشگری است.

وی عنوان کرد: یک روز زندگی عشایر، تاثیر گردشگری عشایر بر محیط زیست، افق‌ها، موانع و راهکارهای گردشگری عشایر ، تاثیر گردشگری عشایر بر حفظ آداب و رسوم و رونق اقتصادی پایدار و مستند، فیلم و عکس عشایر همایش‌های تخصصی این روداد است.

خسروانی درباره بخش نمایشگاه نیز گفت: برای نخستین بار نمایشگاه عشایر ساماندهی و قانونمند شده‌اند و نام هر قوم به دو زبان فارسی و انگلیسی نصب شده تا بازدیدکنندگان و فعالان گردشگری بیشتر با آنها آشنا شوند.

وی اظهار کرد: فارس با داشتن بیشترین جمعیت عشایر و پتانسیل ها و زیرساخت ها، قابلیت بالایی برای رونق گردشگری عشایر و میزبان میز ملی این حوزه است.

رونمایی از قوانین و اصول گردشگری عشایر

مدیر میز ملی گردشگری ایران با اشاره به اهمیت قانونمندی گردشگری عشایری برای حفظ آداب و رسوم و سبک زندگی آنها، گفت: قوانین این نوع گردشگری در ۱۰ بخش تدوین و در نمایشگاه گردشگری شیراز به ۲ زبان در معرض دید بازدید کنندگان و فعالان این وزه گذاشته شد.

خسروانی عنوان کرد: آموزشهای قبل از تور عشایر به گردشگران، داشتن بیمه، احترام به فرهنگ بومی عشایر، داشتن راهنمای تخصصی و کمک گرفتن از راهنمای محلی، عکاسی از افراد خانواده عشایر با اجازه باشد، عدم پرسش از زندگی شخصی مردم بومی، رعایت پوشش ظاهری توسط گردشگران و جلوگیری از هنجار شکنی های اخلاقی، داشتن وسایل لازم از قبیل: جعبه کمکهای اولیه، داروی مصرفی، کیسه خواب،آب معدنی، تشویق عشایر به حفظ زندگی و ساختار بومی،عدم مزاحمت در کارهای روزمره عشایر قوانینی است که رعایت آنها از سوی گردشگران ضروری است.

نمایشگاه ملی گردشگری عشایری با حضور گروه‌هایی از استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان و خوزستان تا ۲۶ آبان ماه در گذر حافظیه شیراز برپا شده و ساعت‌های ۱۰- ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.