بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: زیربنای کتابخانه‌های این استان با ۳۴ درصد افزایش به ۲۶ هزار و ۱۶۷ متر مربع رسید.

مهدی آریان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب، تعداد کتابخانه های عمومی استان را ۷۶ باب عنوان کرد و افزود: ۶ باب کتابخانه عمومی گلستان شهر بجنورد، قلعه خان، بام و مرکزی اسفراین، مرکزی شیروان و ایور در دولت سیزدهم ساخته شد.

وی تصریح کرد: کتابخانه هایی که در ۲ سال اخیر به بهره برداری رسید در مجموع ۶ هزار و ۹۰ متر مربع به زیربنای این مراکز فرهنگی افزوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی افزود: استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) در سرانه تعداد کتابخانه های عمومی به ازای هر ۲۵ هزار نفر ۳.۱ باب کتابخانه است که اینک در این استان ۲.۱۷ باب کتابخانه وجود دارد.

به گفته وی؛ ۹ باب کتابخانه عمومی در شهر شوقان، تیتکانلو، شهرآوا، رویین، طبر، محمد آباد، جاجرم، سنخواست و یکه صعود در حال ساخت است و با اتمام این طرح های سه هزار و ۱۲۰ متر مربع به زیربنای کتابخانه های عمومی استان افزوده خواهد شد.

آریان گفت: در شاخص سرانه زیر بنا نیز که به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت سنحیده می شود استاندارد ایفلا ۲.۸ متر مربع است که خراسان شمالی در این شاخص ۳.۱ متر مربع و از میانگین جهانی بالاتر است.

افزایش چهار برابری امانت کتاب در استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی در ادامه افزود: نرخ امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل چهار برابر افزایش یافت که این مهم با توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و اقدامات فرهنگی به دست آمده است.

وی بیان کرد: شهروندان کتابخوان استان در مدت یک سال بیش از ۶۸۶ هزار جلد کتاب به امانت برده اند که نرخ امانت کتاب در خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸.۱۶ جلد کتاب است در حالی که میانگین جهانی ۳۵۰ جلد است.

آریان تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان را ۹۸۷ هزار جلد کتاب عنوان کرد و افزود: در این شاخص نیز نسبت به دولت گذشته ۱۶ درصد رشد داشته ایم، در ۲ سال گذشته به نوعی بیش از ۹۰ هزار جلد کتاب وارد کتابخانه های عمومی استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینک به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۱۱۲.۵ جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود و میانگین جهانی این شاخص ۳۵۰ جلد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان را نیز ۶۱ هزار جلد دانست و گفت: در این شاخص نیز نسبت به ۲ سال گذشته ۱۳۱ درصد رشد داشته ایم.

وی بیان کرد: استاندارد ایفلا در شاخص نرخ عضویت در کتابخانه های عمومی را ۱۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: این شاخص در استان ۶.۹۵ است.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور برای تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: کتابخانه عمومی شوقان، سنخواست، طبر، گرمه، آشخانه، شیروان، فاروج و اسفراین از جمله پروژه های نیمه تمام استان هستند که با این میزان اعتبار تکمیل و تجهیز می شوند.

وی افزود: از مجموع ۷۷ باب کتابخانه عمومی فعال در استان؛ ۴۳ باب در مناطق شهری، ۳۳ باب در نواحی روستایی و یک کتابخانه سیار روستایی است.

۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به نام هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

خراسان شمالی یک میلون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

برچسب‌ها