اردبیل - ایرنا - جمعی از مردم اردبیل با تجمع در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی از دولت جمهوری آذربایجان خواستند صادرات نفت به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و در ریخته شدن خون کودکان و زنان و بی‌گناهان غزه شریک نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تجمع پرشور مردم اردبیل در حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش با حضور اقشار مختلف در مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار شد.

محسن علایی ، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در این تجمع با بیان اینکه بر اساس مفاهیم و متون علوم سیاسی نباید به رژیم صهیونیستی عنوان دولت اطلاق شود، گفت: برای شکل‌گیری دولت سرزمین لازم است و این در حالی است که این رژیم سرزمین ندارد و رکن اول شکل‌گیری دولت برای این رژیم اساسا منتفی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر این رژیم عنصر جمعیت به عنوان یکی دیگر از ارکان دولت را ندارد چرا که جمعیت ساکن در آن ذاتا متعلق به آن آب و خاک نیست.

وی ادامه داد: اصول و مبانی دیگر لازم برای شکل‌گیری دولت از جمله سازمان‌یافتگی، حکومت، حاکمیت و اقتدار به عنوان وجه مشروع قدرت هم برای این رژیم شکل نمی‌گیرد و با این تعابیر موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی زیر سوال است.

تابلو غزه تبیین تحولات بین‌المللی را آسان کرده است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تابلویی که در غزه ترسیم شده تبیین شرایط را برای هر کسی آسان کرده است، گفت: البته برای اهل بصیرت در گذشته هم شواهدی مانند حوادث ویتنام و افغانستان وجود داشت که پوشالی و دروغین بودن شعارهای غربی‌ها را تشخیص بدهد اما تحولات امروز غزه شرایط را بسیار آشکار و عیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی زمانی که اندیشمندان غربی اندیشه‌ورزی می‌کردند، آفریقا تحت انقیاد و بردگی بود اما آنها هیچ اعتراضی نکردند به طوری که در ادبیات سیاسی و جامعه شناسی اندیشمندان مطرح غربی جمله و عبارتی از استثمار دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آنها با طرح شعارها و نهادهایی مانند حقوق بشر، تاسیس سازمان ملل و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جای مفاهیم را تغییر دادند و به مفاهیم زشت صورت زیبا دادند به طوری که امروز در عرف بین‌الملل مفاهیم خوب و بد جای خود را عوض کرده است.

جبهه ترسوها و شجاعان در ماجرای غزه ایجاد شده است

علایی با بیان اینکه در ماجرا و تحولات غزه دو جبهه ترسوها و شجاعان ایجاد شده است، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری با حماسه‌ای که حماس و جبهه مقاومت رقم زد، هر اتفاقی بیفتد زخم صهیونیسم ترمیم‌ناپذیر است ، البته سختی کار اسرائیل در این نهفته است که تنها با ضلع کوچک مقاومت درگیر شده است و تمامی جبهه مقاومت پا به عرصه نگذشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود حمایت و پشتیبانی آمریکا و همه کشورهای قدرتمند از رژیم کودک‌کش اسرائیل، ضربه مقاومت به آن بسیار سخت و مهلک بوده است ، در عین حال نباید فراموش کرد که این جنگ، عرصه تمرین و تاب‌آوری است و جنگ نهایی پیش روست.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: اسرائیل اراده کرده است حماس را حذف کند اما حماس حذف شدنی نیست ، در عین حال این رژیم با هدف قرار دادن کودکان بانک ذخیره انسانی حماس و مقاومت را هدف قرار داده تا به زعم خود آینده حماس را از بین ببرد دریغ از اینکه با کشتن هر انسانی دلدادگان بی‌شماری با این قافله همراهی می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به حمایت آذری‌های جهان از مردم مظلوم فلسطین و غزه افزود: امروز همه آذری‌ها وارد عرصه شدند و می‌خواهند دوشادوش مقاومت با دشمن مبارزه کنند و اگر امکان آن فراهم نیست دعای ما بدرقه راه آنهاست و شان آذری‌ها هم همین است.

علایی تصریح کرد: آذری‌ها کانون غیرت، هویت ملی و تاریخی هستند و همواره در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین و درخشنده ظاهر شدند ، آنها صلح‌طلب، حق‌طلب و عدالت‌طلب هستند و در مقاطع مختلف تاریخی به فکر گسترش عدالت بودند.

وی در پایان با تاکید بر اهتمام و جدیت برای پایان این جنگ نابرابر گفت: انتظار داریم دولت جمهوری آذریایجان به حرمت آذری‌ها و مسلمانان و اعتقادات دینی و شیعی رابطه دیپلماتیک و ارسال و صادرات نفت و غذا به اسرائیل را متوقف کند و اگر این اتفاق شود جایگاهش بالاتر می‌رود ، دولتی که به مردم فهیم آذربایجان حکومت می‌کند قطعا با این خواسته همراهی خواهد کرد.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی با تشکر از دولت آذربایجان در رای به نفع فلسطین در رای‌گیری اخیر سازمان ملل از دولت آذربایجان خواست در این مقطع مهم تاریخی شان خود و شان آذری‌های جهان را از یک ننگ بزرگ تاریخی حفظ کند.