همایون صالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدا هم پیشنهاد صنف جایگاهداران این بود که نرخ ها منطقی شده و یارانه به صورت واقعی پرداخت شود از دیگر سو اگر سهمیه بندی و چندنرخی بودن بنزین وجود نداشت، سامانه ها مورد حمله قرار نمی گرفت و باعث دردسر مردم و زیان جایگاه داران نمی شد.
وی اضافه کرد: وقت آن رسیده است که مشکلات جایگاه داران عرضه سوخت از جمله در حوزه سامانه هوشمند از اساس و پایه حل شود تا علاوه بر صنف؛ دولت و مردم هم راحت شوند.
وی با بیان اینکه بروز مشکل و غیرفعال شدن سامانه سوخت در آینده نیز محتمل است، افزود: وقتی چنین اتفاقی برای یک روز در کشور می افتد برداشت های متفاوتی از ماجرا در جامعه نشر داده می شود؛ حتی ممکن است موجب کم اعتماد شدن مردم شود و شایعاتی نظیر افزایش قیمت سوخت بازتاب یابد.
رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران سراسر کشور با بیان اینکه به جز موارد استثناء، همه جایگاه های عرضه سوخت کشور بعد از اختلال اخیر وارد مدار خدمت رسانی به مردم شدند، گفت: جایگاه داران در اختلال اخیر متحمل ضرر مالی شدند که در حال مکاتبه با رییس جمهور و وزیر نفت هستیم تا بتوانیم آن را جبران کنیم.
برنامه ای برای کنترل قاچاق سوخت وجود ندارد
صالحی همچنین در خصوص قاچاق سوخت و ریشه های آن گفت: سهمیه سوخت ۲۳ میلیون خودرو در کشور با هر ۲ نرخ در مجموع برای هر خودرو ماهیانه ۲۱۰ لیتر است و در نتیجه مصرف روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر بنزین که بسیار زیاد است، منجر به قاچاق و فروش خارج از شبکه خواهد شد.
وی با بیان اینکه یک لیتر قاچاق سوخت هم در کشور نباید وجود داشته باشد، اظهار کرد: گاها آمار و اعدادی مانند ۲۰ میلیون لیتر، سالانه هشت میلیارد دلار، کشف ۱۱ میلیون لیتر فرآورده سوختی یا کشف خط لوله ۴۵ کیلومتری برای قاچاق سوخت در رسانه ها اعلام می شود که این حجم بالا به هیچ عنوان با موتورسیکلت و دبه و نظایر آن امکان پذیر نیست.
رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران کشور با تاکید بر اینکه موضوع قاچاق سوخت در کشور به صورت برنامه ریزی شده انجام می شود، گفت: احجام قاچاق سوخت که آمار آن توسط کمیسیون انرژی مجلس، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس، مرزبانی و سایرین بیان می شود نشان می دهد که قاچاق سوخت توسط مردم و جایگاه داران انجام نمی شود.
صالحی با تاکید بر پاک دستی صنف جایگاه داران و اینکه با کنترل های دقیق صورت گرفته قاچاق سوخت در جایگاه ها امکان پذیر نیست، افزود: متاسفانه در برخورد با قاچاق سوخت راهبرد مشخصی دیده نمی شود در صورتیکه نهادهای متولی مشخص هستند و باید با اجرای مُر قانون، مشکل را حل کنند.
درآمد جایگاه داران پایین آمده است
رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران کشور در خصوص وضعیت اقتصادی جایگاه داران هم گفت: برخلاف باور رایج وضعیت درآمدی جایگاه داران خوب نیست و نسبت به ۱۰ سال پیش به مراتب کمتر شده است؛ روز به روز هزینه های اداره جایگاه و مسایل مرتبط با آن بیشتر می شود؛ به عبارت دیگر هزینه های پشتیبانی و خرید قطعات یدکی و تجهیزات ارزی اما درآمد ریالی است که مطابقتی بین آنها وجود ندارد.
صالحی اظهار کرد: وضعیت درآمد برخی جایگاه های عرضه سوخت به قدری بد و پایین است که دولت از طریق شرکت نفت در فواصل زمانی مختلف به آنها کمک مالی می کند.
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی جایگاه داران در برخی استان ها مانند کرمانشاه، کردستان، لرستان و ایلام از سایر نقاط بدتر است، افزود: متاسفانه صدور بی رویه مجوزهای تاسیس جایگاه روز به روز شرایط را بدتر می کند و متقاضیان جدید نیز به جرگه افراد بدهکار اضافه می شوند.
به گفته وی هم اکنون ۴۳۰۰ جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفتگاز و حدود ۲۵۰۰ جایگاه گاز فشرده (سی ان جی) در کشور فعال است.