«طرح کهاب»، طرحی برای صرفهجویی اقتصادی در مصرف سوخت که با اهداف زیستمحیطی پایهگذاری شده است، کهاب سرنام عبارت کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است. هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوختگیری است».
به گزارش ایرنا، مهدی پیرهادی روز سهشنبه در یکصد و نود و دومین جلسه شورا با بیان اینکه هر سال پیش از آغاز آلودگی هوا تذکرهای متعدد خود را مطرح میکنم، افزود: بسیاری از مسوولان دغدغهای که باید درخصوص آلودگی هوا داشته باشند، ندارند.
وی با بیان اینکه از چند سال قبل قرار است طرح کهاب اجرایی شود، اظهار کرد: سوال من این است که آیا وزارت نفت پول اجرای این طرح را ندارد؟ مگر سلامت مردم شوخی است؟ چرا قوه قضاییه موضوع را پیگیری نمیکند؟ چرا باید به این راحتی از سلامت مردم بگذریم؟
پیرهادی ادامه داد: ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون دلیل آلایندگی است که ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین و فرسوده در پایتخت است وقتی خودروهای فرسوده خارج نشوند آلودگی هوا پابرجا میماند از سویی دیگر تا وقتی تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و عدم استفاده از فیلترهای جاذب دوده را شاهد باشیم، این آلودگی هم ادامه دارد.
عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که وضعیت صنایع و کارخانجات سیمان چگونه است؟ یادآور شد: آیا وزارت صمت به وظایف خود در این بخش عمل کرده است؟ البته از سازمان استاندارد انتظار داریم روشی را اتخاذ و سطح مجاز آلایندگی را تعیین تکلیف کند و از شهردار تهران نیز میخواهیم موضوع را در هیات دولت پیگیری کند.
به گفته وی، رییس شورای شهر تهران نیز در این زمینه دغدغه داشت و سیاست گذاری خود را بر این موضوع گذاشت و شهردار تهران نیز مساله را پیگیری کرد که نتایج اولیه خوبی داشت.
رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه وزارتخانههای متولی اذعان می کنند که مجلس بودجهای برای خروج خودروهای فرسوده در نظر گرفته است، گفت: نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان تهران عموما با پایتخت کاری ندارند در حالیکه آنها هستند که باید این موضوع را پیگیری کنند.