قزوین - ایرنا - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه هویت یابی و اشتیاق در ریشه شناسی و تبارشناسی حرکتی است که با پیروزی انقلاب در کشور ما شکل گرفت، گفت: امروز در همه شهرها و حتی روستاها مردم به دنبال یافتن نمادهایی هستند که بتواند به آنها هویت ببخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی "قزوین شناسی پیش از اسلام" که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد: تصریح کرد: به طور قطع بحث راجب قزوین پیش از دوره اسلامی برعهده متخصصان و باستان شناسان است اما با نگاهی به چهار دهه گذشته، یعنی زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ما از ابتدا شاهد حرکتی در سراسر ایران هستیم که می توانیم نام این حرکت را خودشناسی بگذاریم.

وی ادامه داد: در این حرکت همگانی احساس می شود مردم ایران در همه جا توجهی به هویت خود پیدا کرده اند، شما اگر به حافظه عمرتان مراجعه کنید و اخباری را که از رسانه ها شنیده اید را به یاد بیاورید ماهی نیست در یک جای ایران همایشی از جنسی که امروز در قزوین برگزار می شود،برگزار نشده باشد.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب شاهد چنین موج گسترده مردمی نبودیم، ممکن بود دسته هایی در جاهایی همایش هایی هم برگزار کنند ولی این حرکت خودجوش و علاقه به هویت یابی حاصل پیروزی انقلاب و نتیجه انقلاب منشا هویت برای ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در گذشته سرکوب شده بودند و ذوق و شوقی برای یافتن هویت خود نداشتند، افزود: ملت ایران خود از همه بهتر می داند که انقلاب را خود آنها بوجود آوردند و این خود مردم بودند که امام راحل را انتخاب کردند و بدون کمک شرق و غرب یک اتفاق ممکن را رقم زدند و با تغییر مسیر و یافتن هویت خود اظهار وجود کردند.

عادل، برگزاری همایش هایی نظیر همایش قزوین شناسی پیش از اسلامی را کاملا در مسیر تقویت ملی و امنیت ملی دانست و گفت: از اینکه "اینجا شناسی" و "آنجا شناسی" در ایران رواج پیدا کند نگران نیستیم چون همه این هویت شناسی و هویت یابی ها را زیر چتر ایران اسلامی می دانیم و فکر می کنیم که این همان بحث فلسفی "کثرت در وحدت و وحدت در کثرت" است که هر وحدتی برآمده از کثرت بیشتر باشد آن وحدت قوی تر خواهد بود و این پژوهش ها بایستی گسترش پیدا کند و همه اینها زیر نام ایران بزرگ صورت بگیرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از نشانه های این ذوق و شوق برای هویت یابی را علاقه به توسعه و پیشرفت برشمرد و افزود: شما هر جای ایران می روید کاری به گذشته خود ندارند، همه می خواهند به سرعت خود را مثل شهرهای پیشرفته کنند و نفس این چنین خواسته هایی هم امر مبارکی است، امروز شاهدیم شهرهای کوچک و بزرگ بدون در نظر گرفتن تعداد جمعیتشان، همه درخواست دانشگاه، فرودگاه، بزرگراه، شهرک های صنعتی و منطقه آزاد دارند، هرچند این خواسته ها خوب هستند اما در نهایت بایستی مدیریت هم بشود

وی در خصوص شهر قزوین نیز اظهار کرد: موقعیت اقلیمی و جغرافیایی این شهر اقتضا می کند که یکی از سکونتگاه های تاریخی باشد، برای اینکه شرایط زیست برای اجتماعات انسانی در این منطقه فراهم بوده، دشتی بزرگ، خاکی حاصلخیز و بارندگی های مناسب همگی اینها شرایطی مناسب برای ایجاد یک تمدن کافی است.

وی ادامه داد: نام قزوین معرب کاسپین که اسم جهانی بحر خزر است، می باشد که آن هم بازمی گردد به اقوام کاسما و کاسی ها که در جنوب این دریا سکونت داشتند، قزوین پایتخت دوران صفویه بوده و در عین حال نیز وقتی همایون، پادشاه تورکانی هند شکست می خورد با حدود ۴۰ تن از یارانش به هرات می رود، وی برای شاه طهماسب که در قزوین بود نامه نوشت و تقاضای کمک از او را داشت، شاه طهماسب به حاکم هرات دستور می دهد که از همایون با تشریفات خاص پذیرایی کند و همه اینها با جزییات نیز در تاریخ آمده که بسیار هم خواندنی است.

عادل با بیان اینکه مشخص می شود در زمان صفویه هرات ولیعهد نشین بوده چرا که شاه طهماسب دستور می دهد به حاکم هرات تا از همایون در قصری که وی ایام طفولیت خود را در آن گذرانده بود، پذیرایی شود، تصریح کرد: این بدان معناست که هرات در آن دوران نقش تبریز را در دوران قاجار داشته، سپس همایون به مشهد می رود و پس از زیارت امام رضا (ع) به قزوین آمده و ۹ ماه در این شهر می ماند و بعد از آن با لشکری ۱۲ هزار نفره که شاه طهماسب در اختیار وی می گذارد به هند می رود و حریف خود را شکست داده و دوباره حکومت گورکانیان را احیا می کند.

قزوین خاستگاه بزرگان علمی، ادبی و هنری بوده است

عادل در خصوص بزرگان قزوین نیز خاطرنشان کرد: این شهر آسمانی پر از چهرهای شاخص و بزرگ است، از عبید و واعظ قزوین به عنوان شاعران توانمند گرفته تا مورخانی نظیر حمدالله مستوفی و یافعی قزوینی و از بزرگان دینی و تشیع نیز می توان به عبدالجلیل رازی قزوینی اشاره کرد.

وی ادامه داد: از بزرگان دیگر قزوین می توان به ابن ماجه قزوینی و شهید ثالث و در حوزه هنر هم به میرعماد قزوینی اشاره کرد.