به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف با تاکید بر اهمیت دروس معارف و ظرفیت آن اظهار داشت: موضوع دروس معارف و ظرفیت بزرگی که بواسطه حضور این دروس در مقطع کارشناسی برای مبلغان و اندیشه وران در دانشگاه فراهم می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. این دروس بهترین فرصت جریان دین در دانشگاه ها است.
وی افزود: اهداف و ماموریت های دروس معارف در نظام سیاستگذاری آموزش عالی تعریف شده است که لازم است در برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار گیرد و متناسب با نیازها دائم رصد شود و بازآرایی در این باره صورت گیرد.
رستمی تاکید کرد: آمارها امروز در حوزه دسترسی مخاطبان به فضای مجازی آمارهای قابل توجهی است و بخشی از مخاطبان جوان ما مخاطب رسانه های رسمی کشور نیستند و بسیاری از اینها در بستر ارتباط گیری و دریافت خبر در فضای مجازی قرار دارند. در چنین فضایی اگر این سیاست آپارتاید رسانه ای و جریان دیکتاتوری غالب را به این موضوع ضمیمه نماییم معنا و تحلیل نگران کننده ای را ممکن است به ما ارائه دهد.
وی با اشاره به سیاست نظام سلطه در مدیریت فضای مجازی تصریح کرد: این جریان رسانه ای با استفاده از فناوری های جدید و هوش مصنوعی مدیریت و انتقال داده و اطلاعات در فضای مجازی را به صورت معنادار در دستور کار خود قرار داده است. حذف هر گزاره و مسیری که برخلاف طراحی سیاستگذاران حاکم بر فضای مجازی است در اولویت اینها است؛ همانطور که در فضای حقیقی هم اینگونه عمل می کنند.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درباره جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد: برای مثال رفتاری که در غزه می بینیم یک تابلوی روشن و بی نقص از اقدام نظام حاکم بر دنیا به عنوان نظامی با اندیشه لیبرال دموکراسی است. اتفاقات غزه را نباید به صورت یک استثنا ببینیم بلکه به نوعی صراحت در دیدگاه ها و رفتار غرب با مخالفانش است. این کودک کشی و جنایت و نژاد پرستی، حمله به زنان و بیماران و کادر درمان و منع امداد رسانی و دسترسی به آب و برق و تمام این نمونه ها تابلو روشن نظام حاکم بر غرب است و واقعیت تمدن غربی است.
رستمی گفت: همین اتفاق در غزه در سایر عرصه های اطلاع رسانی، هنری و فرهنگی و در سایر بخش ها در حال وقوع است و این نسل کشی و قتل عام در تمامی عرصه هاست. در همین فضای رسمی هر کسی که اظهار نظری داشته باشد با او برخورد شده و حذف می شود.
وی درباره حکمرانی دیکتاتوری غرب در تسلط بر فضای مجازی تاکید کرد: بخش مهمی از جوانان در این سکوها و در این قالب های نشر و دریافت خبر و تحلیل و سبک زندگی زیست می کنند که حکمرانی آن با طاغوت و شیاطین است. در این شرایط سوال این است که ماموریت جریان انقلاب و جریان دین برای ارائه روایت حقایق چیست و کجا باید ایفای نقش کند؟ آیا سکوهای موجود کفایت می کند؟ قطعا خیر. بخش مهمی از مخاطبان در فضاهایی هستند که دسترسی نداریم، اما علیرغم تمام این محدودیت ها باید تلاش کرد. در فضای مجازی موجود با تمام حکمرانی دیکتاتور مآبانه می بینیم که جریان مقاومت یک جریان فعال است. در تمام تحلیل ها و رصدهای فضاهای مجازی داد و ستد و انتقال خبرهای حامی فلسطین بیش از جریانی است که تلاش می کند جنایتکاران را تطهیر کند.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: یکی از حوزه های بزرگ و بهترین فرصت ها کلاس های درس در آموزش و پرورش و در دانشگاه هاست. تمام معلمان و اساتید دانشگاه ها در این حوزه مسئولیت دارند و تکلیف بر عهده آنهاست. فضای دروس معارف به صورت خاص در دانشگاه به عنوان یک تریبون و فرصت برای بیان معارف دین و انقلاب است که در اختیار مجموعه های انقلابی قرار دارد.
رستمی با تاکید بر اهمیت دروس معارف در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن خاطرنشان کرد: رسالت دروس معارف و مسئولیت و تکلیفی که ایجاد شده است ایجاب می کند به صورت جدی به آن پرداخته شود. ما با یک جنگ ترکیبی با تمام ابزارهای آن مواجه هستیم. قطعا کارهای ارزشمندی در این بخش صورت گرفته است و باید کارهای مهمی هم انجام شود تا به آن نقطه مطلوب برسیم.
وی در ادامه افزود: در یک جریان صیرورت هستیم و نظام مسائل ۳۰ سال پیش دانشجویان و جوانان قطعا با نظام مسائل امروز متفاوت است. قالب ارائه درسی امروزه در قالب های جدید آموزشی ظرفیت هایی پیدا کرده است که حتما باید متناسب با آن بازآرایی و بازخوانی صورت گیرد.
وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تالیف کتب جدید دروس معارفی عنوان کرد: کاری که عزیزان انجام دادند تالیف هشت کتاب پرسش محور در ۶ گرایش درسی است که کار ارزشمندی است و قطعا به روزرسانی در این بخش باید انجام و پرسش های پرتکرار متناسب با مسائل روز تکمیل شود. در کنار آن یکی از قالب های دروس معارف، تالیف کتاب هایی بر مبنای آثار اندیشمندان دارای مرجعیت فکری مانند شهید مطهری، مرحوم علامه مصباح یزدی و مقام معظم رهبری است. در کنار این دو بخش درسنامه های موسمی است که متناسب با اقتضائات روز تولید شده است. قطعا این آثار نیازمند نقد است و مولفان باید در این حوزه ها به نقد و بررسی و تالیف آثار جدید بپردازند.
تدوین کتب جدید دروس معارف در سه بخش پرسش محور، کتب اندیشمندان موفق و کتابهای موسمی
مدیر امور دروس معارف در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف نیز گفت: در رونمایی سه بخش کتاب داریم که در بخش اول کتب پرسش محور و در بخش دوم کتب اندیشمندان موفق و در بخش سوم کتب موسمی را خواهیم داشت.
حجت الاسلام شریفی دوست افزود: کتب پرسش محور شامل هشت عنوان در ۶ گرایش است. در گرایش اندیشه ای دو عنوان کتاب داریم و در گرایش تاریخ دو عنوان کتاب را داریم. در بخش اخلاق یک عنوان کتاب و در موضوع انقلاب و تفسیر موضوعی و دانش خانواده و جمعیت هم یک عنوان کتاب را خواهیم داشت.
وی درباره کتب تدوین شده در این بخش تصریح کرد: در ارتباط با این کتب سه نکته وجود دارد. نکته اول این است که همه کتاب ها مشتمل بر ۴۰ سوال پر تکرار دانشجویی است که فرآیندی دارد و اساتید به صورت تخصصی به سوالات پاسخ داده اند. نکته مهم بعدی در تدوین کتب این است که کتاب ها بازنویسی شده و فراتر از ویراستاری است. نکته بعدی این که کتاب ها در ترم قبل تولید و در کل کشور تدریس شده است و البته یک ارزیابی از اساتید و یک نظرسنجی از دانشجویان در این باره صورت گرفته است و مورد اقبال قابل توجهی قرار گرفته است.
شریفی ادامه داد: درباره عنوان درسنامه موسمی به سه عنوان مهم پرداخته ایم. منظور از درسنامه های موسمی برخی موضوعات به روز است که اقتضائات باعث می شود به آن ها پرداخته شود.
هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان در زمینه تغییر بینش، گرایش و رفتار است
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: از میان ۱۶ کتاب که رونمایی می شود حداقل پنج کتاب به صورت یک اندیشه منظومه وار به دانشجو ارائه می شود. توجه به این نکته مهم است که در دروس معارف باید به نیاز های معارفی دانشجو پاسخ داده شود و قدرت تفکر و تعقل دانشجو را بالا ببرد.
حجت الاسلام حرزاده افزود: این کتب دارای دسته بندی متفاوت نسبت به گذشته است و در این مدت زحمت فراوانی برای این ۱۶ اثر کشیده شده است و این نتیجه یک کارگروهی است.
وی در ادامه افزود: زمانی که تاثیرگذاری دورس معارف هدف اصلی قرار گیرد در ادامه آن نقش متون پررنگ خواهد شد. متون و محتوای دروس معارف نقش بسزایی در کلاس ها دارند و اینکه استاد را با چه متنی به کلاس درس بفرستیم خیلی مهم است و متن قوی موجب تقویت تدریس استاد می گردد.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد: اگر متن ما مباحث دانشی محض باشد یا مطالب کاربردی در آن وجود داشته باشد بسیار متفاوت است. البته برخی قائل به اهمیت متون در تدریس نیستند و نقش استاد را پر رنگ تر می دانند، اما نمی توانیم از اهمیت متون و محتوای دروس معارف غافل باشیم.
حرزاده عنوان کرد: در این میان با گذر زمان ناگزیر نیازمند تغییر و تحول در متون و محتوا هستیم. البته زحماتی فراوانی در گذشته برای این دروس کشیده شده است و در همین راستا ادعایی نداریم که تحول اساسی انجام شده است اما معتقدیم تغییرات و تحولاتی حاصل شده است. با این حال با آن کتاب تراز در زمینه دروس معارف هچنان فاصله داریم و امید است با حمایت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ملزومات تحقق این امر فراهم شود.
وی در ادامه افزود: طبق تعاریف موجود هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان در زمینه تغییر بینش، گرایش و رفتار است و کتاب باید از راه اصلاح این سه بخش بر دانشجویان اثر بگذارد. باید هدف را اصلاح گرایش و تاثیر گذاری بر دل و قلب دانشجویان بگذاریم.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: از میان این ۱۶ کتاب حداقل پنج کتاب به صورت یک اندیشه منظومه وار به دانشجو ارائه می شود. توجه به این نکته مهم است که در دروس معارف باید به نیاز های معارفی دانشجو پاسخ داده شود و قدرت تفکر و تعقل دانشجو را بالا ببرد.
وی در پایان با ذکر ویژگی های کتاب تراز گفت: کاربردی و مفید بودن برای زندگی، متقن و مستند بودن، داشتن رویکرد تربیتی و ادبیات دانشجویی به همراه طراحی جذاب و نام زیبا از ویژگی های کتاب تراز است که سعی شده در این ۱۶ جلد لحاظ شود.