همدان- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: مردم علاقه مند به مطالعه در این استان در نیمه نخست سالجاری ۵۳۰ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عاطفه زارعی روز سه شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در جمع خبرنگاران از افزایش آمار امانت کتاب در کتابخانه های همدان خبر داد و اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار منابع اطلاعاتی در کتابخانه های استان موجود است و کتابخوانان همدان در سال گذشته بیش از ۷۱۱ هزار منبع به امانت بردند.

وی با اشاره به آغاز هفته کتاب از امروز ۲۳ آبان تا ۳۰ آبان ماه با شعار «آینده خواندنی است» ادامه داد: هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سطح استان همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، بیشترین سرمایه گذاری این نهاد را در حوزه کودک و نوجوان اعلام کرد و افزود: هفت میلیارد ریال اعتبار در سالجاری برای خرید منابع اطلاعاتی مطابق با نیاز روز در حوزه کودک و نوجوان هزینه شده است زیرا این قشر عطش مطالعاتی دارند.

زارعی ادامه داد: واریز به موقع نیم درصد درآمدهای شهرداری به کتابخانه ها در تقویت و حمایت از زیرساخت‌های بومی استان کمک می‌کند، زیرا هزینه های جاری کتابخانه‌های عمومی از این محل تامین می شود.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های همدان به مناسبت هفته کتاب

وی اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عضویت در ۱۱۸ کتابخانه‌ عمومی استان به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رایگان شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا می‌شود و علاقه مندان از ۲۳ تا ۲۵ آبان فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند.

زارعی گفت: همچنین در این طرح، اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی‌که در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

وی از اجرای طرح کتابت قرآن کریم در کتابخانه‌های همدان خبر داد و افزود: طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: تکمیل و تجهیز کتابخانه روستایی آیت الله ربانی شاهنجرین در شهرستان درگزین، احداث کتابخانه شهید مسعودی پور شهرستان ملایر، بازسازی و تکمیل کتابخانه عمومی شهر زنگنه شهرستان ملایر از طرح‌های در دست اجرای این نهاد است.

زارعی ادامه داد: تکمیل، تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی همدان، توسعه کتابخانه آیت الله بهاری (سالن آمفی تئاتر)، تکمیل، محوطه سازی و تجهیز کتابخانه روستای داق‌داق آباد کبودراهنگ، احداث کتابخانه عمومی روستای نگارخاتون با همکاری خیِر در فامنین در دستور کار این نهاد طی سالجاری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه احداث کتابخانه استاندارد (کتابخانه شهید هاشمی) در کبودرآهنگ و کتابخانه روستای توانه در نهاوند نیز در حال پیگیری است گفت: احداث کتابخانه در روستای کوزره و دهپیاز توسط بانک پاسارگاد در حال انجام است همچنین تاکنون بانک پاسارگاد ۱۱ کتابخانه در استان احداث کرده که با اتمام این پروژه به ۱۳ کتابخانه می‌رسد.

افزایش پنج هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌های همدان در دولت سیزدهم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی و قوی سیزدهم تاکنون پنج هزار و ۲۳ مترمربع کتابخانه عمومی در این استان افتتاح شده است.

زارعی افزود: هم اکنون زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان ۴۸ هزار و ۱۷ مترمربع است و یک‌میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۴۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دسترس اعضا قرار دارد.

وی با بیان اینکه سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ جلد است اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴.۵۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود و در ابتدای دولت سیزدهم تعداد اعضا کتابخانه‌ها ۲۹ هزار و ۸۸۷ نفر بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: اجرای ۱۲ هزار و ۶۷۲ برنامه فرهنگی در سال جاری پیش بینی شده و تا پایان مهرماه امسال نیز هفت هزار و ۳۸۳ برنامه فرهنگی اجرا شده است.

زارعی ادامه داد: این برنامه‌ها شامل جلسات نقد و رونمایی، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، نمایش نامه‌خوانی، جلسات مطالعاتی، معرفی کتاب، کارگاه آموزشی، مشاوره، قصه‌گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، نماشگاه کتاب و محافل ادبی است.

وی اظهار کرد: توجه به برنامه‌‎های فرهنگی جوانی جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب ‌و سواد سلامت خانواده در دستور کار برنامه‌های کتاب محور این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: تکریم خانواده شهدا در ادامه کنگره هشت هزار شهید استان در این اداره کل به صورت هفتگی در شهرستان ها انجام می شود.

هم اینک استان همدان دارای ۱۱۸ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب است که به بیش از ۸۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد که حدود ۳۰۰ کتابدار در این کتابخانه ها مشغول فعالیت هستند.