تهران - ایرنا - قطار «ووش»، اولین قطار سریع السیر در اندونزی و جنوب شرق آسیا ، روز ۲۱ آبان با ۳۶ سفر و جابه جایی ۲۱هزار و 312 مسافر رکورد شکنی کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آنتارا، این قطار می تواند مسافران را با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت جا به جا کند. خط ریلی ۱۴۲.۳ کیلومتری آن با ۱۳ تونل جاکارتا را به باندونگ، مرکز استان جاوه غربی، متصل می کند و در ۴ ایستگاه هالیم، کاراوانگ، پادالارانگ و تگالوئار توقف دارد.

وزارت حمل و نقل و ترابری اندونزی راه اندازی این قطار سریع السیر را روز ۱ اکتبر (۹ مهر) تائید کرده بود.

ایوا چیرونیسا، مدیر کل شرکت کرتا سپات اندونزی- چین (KCIC)، روز دوشنبه در بیانیه ای تاکید کرد که این عدد از شروع زمان عملیات مسافربری قطار «ووش» در ماه اکتبر(مهر-آبان) ۲۰۲۳ تاکنون در بالاترین میزان قرار داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد مسافران در روز ۱۱ نوامبر(۲۰ آبان) با ۲۰ هزار نفر بود درحالی که در روز ۴ نوامبر(۱۳ آبان) ۱۸ هزار مسافر با این قطار سفر کردند.

وی افزود که تعداد مسافران در مقایسه با هفته گذشته ۱۸ درصد معادل ۳۲۵۹ نفر افزایش یافته است. تعداد سفرهای این قطار ۱۱ نوامبر(۲۰ آبان) ۱۲ درصد افزایش یافته و از ۳۲ به ۳۶ سفر رسیده است.

افزایش تعداد مسافران در این خط رابطه مستقیمی با افزایش تعداد سفرها در تعطیلات آخر هفته دارد. قطار «ووش» انتخاب اصلی شهروندان اندونزی برای مسافرت از باندونگ به جاکارتا شده است.

از ۲۱۳۱۲ مسافر این قطار در روز یکشنبه، ۱۹۹۲۹ نفر از آن ها با بلیط درجه اقتصادی ممتاز، ۸۸۶ با بلیط درجه تجاری و سایرین با بلیط درجه اول سفر کردند.

وی بیان کرد که به طور میانگین ۹۸.۵ درصد بلیط های این قطار برای هر سفر آن رزرو می شود و در زمان های خاص ظرفیت این قطار تکمیل می شود.

وی افزود: ما از افزایش تقاضای قطار سریع السیر «ووش» خرسندیم. امیدواریم این آمار در آینده نیز بالا باشد و مردم بیشتری از این قطار استفاده کنند.

این پروژه بخشی از زیرساخت پروژه ابتکاری "یک پهنه- یک جاده " چین بود که شرکت های دولتی چینی به ارزش ۷.۳ میلیارد دلار بر روی آن سرمایه گذاری کرده بودند. همچنین صحبت هایی درباره گسترش خطوط پرسرعت به شهرها با همکاری شرکت های چینی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، چینی ها ۱۱ تیر ماه سال جاری، بار دیگر رکورد سریع ترین قطار جهان را شکستند و قطار سریع السیر جدید خود با سرعت ۴۵۳ کیلومتر در ساعت را به عنوان سریع ترین قطار جهان با موفقیت آزمایش کردند.

سازمان حمل و نقل ریلی چین حرکت آزمایشی این قطار را در امتداد بخشی از راه‌آهن فوکینگ تا چیانژو در استان فوجیان در شرق این کشور انجام داد.

ژاپن و فرانسه که بعد از چین از کشورهای پیشرو در فناوری قطارهای سریع السیر محسوب می شوند، تا به امروز توانسته اند قطارهایی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر تولید کنند.

چینی ها با سرعت سرسام آوری در حال توسعه شبکه ریلی سریع السیر در این کشور هستند. چین در سال جاری میلادی ایجاد سه هزار کیلومتر شبکه ریلی جدید در این کشور را در برنامه دارد که ۲۵۰۰ کیلومتر این شبکه سریع السیر خواهد بود.

چین درحال حاضر بیش از ۱۵۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که حدود ۴۵ هزار کیلومتر از آن را شبکه های ریلی سریع السیر تشکیل می دهد.

در صورت اجرای پروژه های ریلی پرسرعت در ایران و با توجه به افزایش سرعت قطارهای سریع السیر به ۴۵۳ کیلومتر در ساعت، می توان مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد را تنها در دو ساعت با ایمنی بسیار بالاتر نسبت به پرواز با هواپیما، با هزینه به مراتب کمتر و حتی زمان کمتر طی کرد.